ikoktejl

JEZDEC RALLY

Rally Agropa - mistrovství České republiky a závod s dlouholetou tradicí. Patří mezi nejstarší závody rallye v Čechách. Jsou na ni řazeni naši špičkoví jezdci, ze startovní listiny čtu známá jména: Pavel Sibera, Emil Triner, mezi horkými favority je i Jan Klokočka, člověk, kvůli kterému na závody jedu. Pročítám si materiály o jeho úspěších automobilistických i profesních, je z nich cítit, že když se Jan Klokočka pro něco nadchne, dokáže to realizovat se sympatickou zarputilostí. Profesionálně závodí od svých dvaceti let.

NA TRATI

Rally Agropa se jede poblíž Horažďovic celkem na šesti tratích. Klikaté silničky třetí třídy mezi malými vesničkami jihozápadních Čech jsou ideálním terénem pro závody. S vyplazeným jazykem hledám výhodné místo na trati. Do fotografického postavení se dostanu právě včas, asi dvě vteřiny před průjezdem závodního čísla dvanáct - jezdce Klokočky. Motor řve, Ford Escort Cosworth třída A, o obsahu nad dva tisíce kubických centimetrů, si vede hodně dobře. Síla z auta přímo vyzařuje, jemné a bezchybné vedení prozrazuje zkušeného jezdce, který zbytečně neriskuje, ale svým protivníkům nedaruje zadarmo ani metr silnice. Podobně se situace opakuje trať od trati, dvanáctka je vždy mezi prvními. Ti se přiženou jak nervózní sršni, nechávají za sebou prach a směs zapáchajícího paliva, gumy a rozpáleného asfaltu. Později, po nejsilnějších dravcích přijíždí pomalejší a pomalejší, ti poslední vypadají velmi rekreačně. A na konci závodu projíždí perličky ve formě veteránů. Škodovky 1000 a jiné automobilové babičky "vydrážděné do nepříčetnosti" vzbuzují obdiv i úsměv - nadšenci. A závodník Klokočka? "Bedna" ho nemine, nakonec je třetí. S trochu unaveným, ale spokojeným úsměvem projíždí slavobránou.

PO ZÁVODĚ

"Mohlo to být i lepší, ale Stanislav Talián je tu doma, na toho jsme neměli," říká Jan Klokočka, jen co se vysouká z vozu. "Navíc Marcel Tuček s Nisanem Sunny před námi propálil turbo a zůstával za ním na silnici olej a hrozně hustý, bílý dým. Musel jsem zpomalit, protože nebylo vidět, kam se řítím, tak jsem se kousal kouřem na dvojku, nechtěl jsem riskovat, nakonec opravdu stál za zatáčkou. Ztrátu odhaduji na dvanáct - patnáct vteřin. To kdyby se nestalo, mohli jsme se se Stanislavem Taliánem honit. Ze třetího místa mám radost, nebyly žádné krize, ani technické problémy. Jenom na jedné rychlostní zkoušce jsem se na rozteklém asfaltu dostal do smyku, zadek auta jel příkopem, takže jsme trošičku zaplašili diváky."

Když Jan Klokočka před sedmnácti lety začínal, bylo závodění jiné než teď, kdy mu, jak sám říká, dává rally odreagování od podnikatelských trablů. "Nemám ambice na titul mistra republiky, jen mám rád atmosféru závodů a chci být při tom." Ve dvaceti chtěl dělat něco extra, už tehdy bylo závodění drahé, a tak se musel ohánět. I proto má dnes autosalon. Do dnešní pozice se dostal postupným zdokonalováním profesí, které souvisí s automobilismem.

Nelehké je se na závod dobře připravit, tři, čtyři dny před závodem se na trati trénuje, každou silničku i zatáčku projede jezdec při tréninku třeba šestkrát. Najezdí při tréninku dva až tři tisíce kilometrů - "je to zabíračka". A tak potřeba peněz i nabytí zkušeností při závodění Jana Klokočku dovedlo až k podnikatelským aktivitám. Už v roce 1988 dává do hromady pár kamarádů a staví v Praze malou garáž (místo bylo na jeden hever). V té je za chvíli poněkud těsno, protože uzavřel smlouvu se Škodovkou a firma Klokočka se stává jedním z jejích prvních soukromých smluvních partnerů. V roce 1990 je firma už zajetá a pronajímá si velké prostory pro autobazar v Praze na Karlovarské ulici. Kromě ojetých vozů se tam zanedlouho objeví i nové Favority, které v té době jdou na dračku. Další fázi ovlivňuje Škodovka, vymiňuje si lepší kulturu prodeje, tím je zaděláno na první autosalon. Ten v roce 1992 vzniká na Barrandově a kromě vozů Škoda se začínají prodávat cenově dostupné Seaty. Poptávka roste po komplexním zákaznickém servisu, a tak v průběhu dalších dvou let získají předprodejní servis, skladové prostory, prodejna náhradních dílů a autobazar. Dnes už funguje na Barrandově i moderní klempírna a lakovna. Bonbonkem na Klokočkových podnikatelských aktivitách je v červnu dokončený autosalon pro značku Seat. No a do toho všeho ještě ambice na úspěchy v závodech rally! Podnikání a rally jsou vlastně spojené nádoby, bez vášně pro závody by asi firma nevznikla a náklady na drahý koníček by se z obyčejné výplaty neutáhly. Taková je Klokočkova fungující symbióza. O plánech do budoucna ani nemluvě - nechme se překvapit.

A NEJLEPŠÍ ZÁŽITKY...?

"V devětaosmdesátém když jsem vyjel do Anglie na ostrov Mann. Ten kontrast v životním stylu, tehdy se nám otevřel svět, vše bylo nové, intenzivní. Na ostrově jsem závodil s Favoritem a byl třetí. Nádherný závod, vystřídaly se všechny povrchy silnice, třikrát se diametrálně změnilo počasí, rovina i hory - krásná krajina i atmosféra závodu, kterým ostrované doslova žijí. Z podobných zážitků čerpám sílu k podnikání a zkvalitňování komplexního motoristického servisu, který jsem v Praze pro značky Škoda a Seat vybudoval."
 
Listopad 1997
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group