ikoktejl

CZECH PRESS POPRVÉ

 

Je to tady, máme vlastní přehlídku novinářské fotografie. Soutěž obeslalo 229 fotografů, 13členná porota vyhodnotila ve třech kolech celkem dva a půl tisíce snímků v osmi tematických okruzích. Ačkoli jsme všichni doufali, že té krve a násilí bude v porovnání se starší a proslulejší sestrou - světovou World Press Photo - méně, názvy ocen ěných prací v nejprestižnějších kategori ích (Aktualita, Každodenní život, Reportáž) vyvracejí představy o české holubiččí povaze: Čečensko 1995, Živí a mrtvý, Hrobníci kopou hroby do zásoby… ·  ·  · Naprostá většina snímků si ovšem nekladla za cíl těžit z brutality a na výstavě, která proběhne od 24. 11. do 10. 12. v ambitu Františkánského kláštera na Jungmannově náměstí v Praze, to jistě bude znát. Daniela Mrázková (šéfredaktorka FOTOGRAFIE, členka poroty a motor celé akce) k tomu říká: Hodně silná byla kategorie „Lidé, o nichž se mluví”. Ve srovnání s World Press Photo naši fotografové - ať fotí jakkoli významnou osobnost - kousíček té ironie nebo nadnesenosti v přístupu vždycky do obrázku dostanou. Když premiér, tak na velbloudu. Když už, tak to vždycky trochu shodíme. Ale hezky, docela úsměvně, s pochopením. To si myslím, že dělí kategorii osobnosti silnou. V čem je naše soutěž jiná než World Press Photo? Především v tom, kdo soutěž obeslal. World Press Photo spíše obesílají tiskov é agentury a redakce za fotografy, aniž by o tom ten který mnohdy věděl. Naši soutěž obeslal téměž každý sám za sebe. Zřejmě to znamená, že to bude prestižní záležitost a bude odrážet život v uplynulém období. To tu chybělo. Co by se v příštím roce mělo na sout ěži změnit? Řekla bych, že by bylo dobré, kdyby alespoň z poloviny byla mezinárodní porota. Cizí oči vidí trošku jinak. Letošní dva zahraniční porotci do toho přinášeli jiskření. Hlavní cenu Czech Press Photo ´95 získal Jan Šibík (Reflex) za snímek Rwandský uprchlík z kategorie tradi čně nejsledovanější: Reportáž - sé- rie. Navzdory tomu nejvíce překvapila kategorie „Lidé, o nichž se mluví”. Z této kategorie také pochází snímek Jiřího Turka (MF Dnes) „Jan Saudek”. Jak jste dělal Saudka? Saudek vznikl pro řadu rozhovorů v našem magazínu. Vždycky se snažím, aby fotografie vystihovaly atmosféru rozhovoru, protože většinou vidím nejd řív text. A u tohoto rozhovoru jsem vě- děl, že je o stáří. A protože Saudek se poslední léta prezentuje jako velkej chlap, fyzickej chlap - dělá stojky na jedn ý ruce, ukazuje se nahej - tak jsem si řekl, že když o stáří, tak stařík s hůlčičkou, v podlíkačkách, s bačkorama … Fakt je, že prvních deset vteřin váhal, nejdřív se zarazil. Ale je to profík, takže ví, že od toho jsem tam já, abych si určil, jak má on vypadat. A ten výraz? Dyť von se mockrát vidí, vždyť se fotografuje třicet nebo čtyřicet let, tak zná sám sebe. U prominentních lidí je ale dost probl ém, aby se vám věnovali, ne? Už dost lidí pochopilo, že když fotografov ání dají čas někde ve dveřích, může to být horší. Že i tomu se musí věnovat. Jinak, to focení začíná být pří- jemný po hodině, po dvou … Obecně chvilku trvá, než najdeme mezi sebou nějakou společnou řeč. A Spielberg? To je reportážní věc, něco jiného než Saudek. Je to vychytávka okamžiku. Byl to takovej velkej moment, že on konečně po těch letech dostal Oscara. Jinak šlo o pózování pro fotografy. Všichni fotografové mají vlastně stejnou šanci, protože fotografují všichni ve stejnou dobu a ze stejného místa. Je to tak profesion álně zorganizované, že kdo dostane akreditaci, není na tom o nic hůř, než ostatní. A špatně na tom není nikdo. ·  ·  · Turkův portrét Jana Saudka získal zvláštní uznání časopisu FOTOGRAFIE- MAGAZÍN, cenu (NplusN)2 = NOVINÁŘSKÝ NOS ´95 udělovanou za reportérskou pohotovost a vynal ézavost. Stejnou cenu získala série fotografa Františka Ortmanna (Ring) „Přepadení arabského podnikatele v Rytířské ulici l.ll.l994”: Jak tyhle fotky vzniknou? Naprostou náhodou. Vystupoval jsem z auta, foťák přes rameno. Slyším nějaký hluk, oto- čím se, a vidím, že tam nějaký maníci začali mlátit jinýho chlapíka. Vzhledem k tomu, že jsem se do takový situace nedostal poprvé a že jsem věděl, že mám jenom posledních osm oken ve foťáku, tak jsem fotil celkem s rozmyslem. Nebyl čas prohazovat objektivy, takže jsem musel jít docela blízko. Stálo spousta lidí okolo a že by někdo pomáhal, to v Praze už nějak nefunguje. Potom si mě všimli. Jestli jsem se bál? Ne… Potom… Dlouho jsem uvažoval, jestli ty fotky vůbec pustím, nebo ne. ·  ·  · František Ortmann je fotograf, kter ý je k vidění všude, kde se něco děje. Karol Kállay je fotograf, který si za dlouhá léta vybudoval věhlas trochu jiným způsobem. V soutěži Czech Press Photo žádnou z cen nezískal. Jeho lehké, stylově vybroušené a pohodov é snímky z australských národn ích parků by si každý bez váhání pověsil do obývacího pokoje, nicmé- ně porotu nezaujaly. Ne tak mně. Jak ten cyklus vznikl? Naše agentura Bildberg nás poslala do Austrálie a já měl za úkol zpracovat téma národní parky Mildura a Menendel Lakes ve státě Nový Jižní Wales (New South Wales). Byl jsem tam l4 dnů. Je to hrozně krásn á příroda a byla to pohoda. A doufám, že je to z těch forek znát. Vy jste ale jeden z fotografů, kteří už soutěžemoc neobesílají. Co vám na soutěžích vadí? Jedna jediná věc: Že pokaždé musí být první cena nějaká mrtvola nebo něco ohavného. Já to nemám rád. To náhodou uděláte „velikou” fotku, jak někdo někomu střílí do hlavy, proto že jste u toho! Ale já si myslím, že v takové situaci je nutné ještě říct - prosím vás, nestřílejte! Jestli se to vůbec dá…...
Napsal JAN ŠKVÁRA

 

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group