ikoktejl

Bambusový příběh

TEXT: RADOMÍR DOHNAL, FOTO: PAUL MULENGA

Zambikes je firma, která vznikla na popud dvou amerických studentů během jejich studijního pobytu v zemi. Všimli si totiž, že velké procento místních je závislých na cyklodopravě. Založili tak společnost, která si kladla za cíl nejen poskytnout lidem kvalitní kola, ale i něco navíc.

Základním produktem firmy Zambikes jsou pro nás možná obyčejná, ale kvalitní horská kola. Ty ale v Zambii rozhodně nepatří mezi běžné spotřební zboží. Vzhledem k tomu, že zemi chybí potřebná infrastruktura a výrazná část obyvatel stále žije v odlehlých oblastech, existuje tu vysoká poptávka po spolehlivém dopravním prostředku. V řadě vesnic nenajdete ani jeden automobil a autobus tam jezdí jen jednou týdně. Pokud tedy potřebujete dovézt své výpěstky z pole do „města“, nebo koupit to, co si nevypěstujete, je kolo jediná možnost. Firma sama je distribuuje zdarma nebo za sníženou cenu do izolovaných oblastí, kde slouží lékařům, pastorům a učitelům, aby se mohli rychleji dostávat k lidem, kteří právě potřebují jejich pomoc. Cyklistická doprava zboží však není jediné, na co Zambikes myslí. Hned dalším produktem, který lze chápat jako „neziskový“, je Zambulance.

ko1402 zambie kola img 0272

VOZÍKY NEJEN PRO PRVNÍ POMOC

Jak dopravit nemocného k lékaři, pokud nemáte auto, sanitky v zemi neexistují a navíc silnici představuje jen prašná cesta? Odpovědí může být právě vozík Zambulance, který je vybaven lehátkem a stříškou, a lze jej pohodlně zapojit za motorku nebo za kolo. Tahle ambulance na kolečkách je pak dodávána do míst, kde nejsou žádná zdravotnická zařízení, ale zároveň v okolí působí neziskové organizace, které tato střediska provozují. Tím dochází k zefektivnění celého nápadu a zároveň dobré ilustraci toho, jak může vypadat spolupráce neziskovky a firmy v praxi. Velice podobným produktem je potom Zamcart, tedy nákladní vozík, který má nosnost až 300 kg a umožňuje snadnější transport zboží na a z trhu. To, co mě však k Zambikes přivedlo, nebylo horské kolo nebo ambulance, ale bambus, který se používá nejen ve stavitelství a nábytkářství. Bambus je neuvěřitelně pevný a zároveň pružný a navíc vyroste skoro všude. Tohle věděli i zakladatelé Zambikes, kteří si zároveň uvědomili, že se jedná o skvělou alternativu k běžné oceli nebo hliníku, která je navíc velice levná a zároveň ekologicky velice šetrná. Nápad na výrobu kol z bambusu byl na světě.

Z DUTÉ TRÁVY KOLO

Po sklizni se bambus nařeže na odpovídající kusy, bambusové tyče se třídí, aby na nich nebyly žádné odštěpky. Vybrané tyče se zhruba 14 dní máčejí ve speciálním roztoku, a pak musí bambus zhruba měsíc vysychat. Teprve po této náročné proceduře je materiál na stavbu rámu přichystán. Samotná stavba rámu však zabere minimálně týden. Tyče se musejí zbrousit a napojit na kovové spojky. Když je kostra rámu hotová, jednotlivé spoje se omotají bambusovým lýkem. V momentě, kdy je rám hotový, se ještě celý přelakuje a opatří nálepkami, a konečně se může vydat ke svému budoucímu majiteli. Výroba každého rámu díky zdlouhavému procesu zaměstná pět Zambijců.

ko1402 zambie kola img 0281

KAŽDÝ KUS JE ORIGINÁL

Bambusová kola jsou sice běžnému africkému spotřebiteli cenově nedostupná, ale jejich produkce má ve firmě zcela odlišný důvod. Tato kola jsou určena především na export do USA, Evropy i Japonska. To, že bambusové kolo například v Německu lze pořídit za 1200 eur, má své opodstatnění. Zisk z exportu hradí domácí provoz. Výrobu rámů nelze mechanizovat, každý kousek je ruční práce. Navíc celý proces výroby zabere i několik měsíců. Příběh Zambikes může sloužit jako inspirace. Jedná se o úspěšnou firmu, která působí nejen na domácím trhu, ale díky šikovným nápadům a dobrému vedení se jí podařilo expandovat i za hranice. Zároveň však má celospolečenské dopady. Firma v současnosti zaměstnává kolem 40 lidí, kteří mají nejen práci, ale zároveň byli ve firmě vyškoleni, takže jsou schopni práce na různých pozicích. Někdo je zběhlý v marketingu, jiný zase umí zkompletovat kolo a další ví, jak se vyrábí rám z bambusu. Díky těmto vědomostem mají další uplatnitelnost pro případ, že již z nějakého důvodu nebudou zaměstnáni v Zambikes.

S BAMBUSEM NEBO PĚŠKY, ŽIVOT JE POŘÁD TĚŽKÝ

Specializace firmy hraje další roli – díky distribuci kol a zdravotnických vozíků může řada lidí žít spokojenější a hlavně mobilnější život. Podle jednoho ze zakladatelů firmy může jednotlivec využívající Zamcart zvýšit svoje denní příjmy z 2 USD na 20 USD, protože je schopný transportovat více svého zboží do sousední vesnice na trh. Tyto přímé společenské dopady mají tzv. spillover effect, tedy efekt přelévání. V praxi to znamená, že pokud se zvýší blahobyt jednotlivce, má to pozitivní dopad i na další členy komunity. Člověk, který vydělá víc, totiž utrácí víc, a tím pádem se zvyšují zisky i dalším lidem v komunitě. Výroba kol z bambusu pak dostává další rozměr. Protože se bambus pěstuje přímo v Zambii, vzniká tak další prostředí zaměstnanosti a bohatnou další lidé. To však není jediná výhoda tohoto materiálu. Bambus je na rozdíl od oceli či hliníku, běžně užívaných na stavbu kol, zdroj obnovitelný. Zároveň jeho výroba v podstatě nedegraduje životní prostředí, nebo alespoň ne v takové míře, jako je tomu u klasických materiálů. Dalo by se proto říct, že cyklistika se díky použití bambusu stává ještě ekologičtějším způsobem dopravy, než tomu bylo doposud.

powered by contentmap

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group