ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

LÉTAJÍCÍ DOUTNÍK

Je chladné sychravé podzimní ráno. Netrpělivě přešlapujeme před červenobílou závorou, která odděluje letiště Aeroklubu Praha · Letňany od okolního světa. Na to, že právě odtud byl plánován odlet vzducholodě, zde byl podezřelý klid a prázdno. Zapochybovali jsme. Vtíravé vlhko znepříjemňuje čekání. "Nejste ti pánové z Koktejlu?" volá na nás mladá žena v teplé zimní bundě. Sláva oddechli jsme si.

 

. . . . .

 

Zpráva, kterou nám sympatická žena tlumočila, však nebyla nijak potěšující. Odlet má být kvůli nepřízni počasí ještě asi o hodinu odložen. Inu, nic nenaděláme, mlha byla tak hustá, že by se dala "krájet". Ani druhý pokus nebyl úspěšný. Praha je přikryta mlžným oparem.

 

Nakonec jsme se přece jen oba dočkali. Dva piloti, kteří se později vrátili ze zkušebního letu potvrdili, že počasí splňuje podmínky pro absolvování vyhlídkového letu.

 

Vzducholoď, kterou měli Pražané i návštěvníci matky měst obdivovat na obloze, vznikla pod rukama konstruktérů firmy American Blimp Corporation (ABC) ve státě Oregon. Mimochodem slovíčko "blimp" napovídá, že firma se zabývá výrobou neztužených vzducholodí. To znamená, že na rozdíl od Zeppelin Luftschifftechnik GmbH, nevyrábí nosné balony z tuhých materiálů.

 

Stojím před největším "doutníkem" jaký jsem dosud viděl. Na obou bocích má obrovité nápisy "Ballantine?s" na modrém pozadí. Pod nosným balonem je zavěšena bělostná gondola. Interiér tvoří kromě přístrojové desky ještě pět sedadel.

 

Firma ABC vznikla teprve v osmdesátých letech. Tehdy, byla založena dvěma fandy vzducholodí, kteří kolem sebe shromáždili další spolupracovníky. Již od vzniku firmy bylo krédem společnosti stavět lehké vzducholodě, které by se daly kompletovat přímo na zelené louce. Sloužit by potom měly především k reklamním účelům.

 

STARTUJE ABC

 


Devátého dubna roku 1988 vzlétl první model z konstrukční dílny American Blimp Corporation A-50. Ten byl stejně jako následující nenáročný na údržbu, avšak schopen dlouhých přeletů napříč kontinentem. Na produkci všech vzducholodí společnosti ABC se nemalou měrou podílí i firma Raven Industries, která dodává materiál a výrobu nosných obalů. Ty jsou zhotoveny ze speciálního zpevněného materiálu (uretanu).

 

Vnitřní balonet, který je plněn vzduchem a slouží pro udržení přetlaku nosného plynu v obalu, je vyroben z klasického uretanu. Materiál je zvlášť silný v přední a ocasní části. Bez zajímavostí není, že životnost takto složitého obalu je pouhé tři roky.

 

Následoval typ A-60, z jehož většího "brášky" A-60+ jsme měli možnost vidět Prahu z ptačí perspektivy. Kinetickou energii tomuto "létátku" dodávají dva čtyřválcové motory s dřevěnými vrtulemi. Stejné motory používají ultra lehká letadla. Motory dokáží přinutit "monstrum" letět rychlostí až 100 kilometrů za hodinu. Běžná cestovní rychlost je však pouze 65 kilometrů za hodinu. Zásoba paliva umožňuje stroji lehčímu než vzduch strávit ve vzduchu až 15 hodin.

 

Ovládání výšky a směru vzducholodi má "na svědomí" lankové řízení ze sedadla pilota. Směrová kormidla se ovládají pedály nožního řízení, výškové kormidlo kolem umístěným mezi sedadly. Levou rukou pilot ovládá motory stejným rumpálem napravo. Ve skutečnosti to vypadá, jako když muž na předním sedadle ustavičně "šlape zelí" a jede na invalidním vozíku. Celosvětově jsou piloti vzducholodí "ohroženým druhem", je jich dokonce méně než kosmonautů. Jen jedna jediná noha podvozku osazená dvojicí kol slouží k hladkému přistání.

 

VZDUCHOLOĎ V PRAZE

 

Vzducholoď Ballantine?s přiletěla do našeho hlavního města letos již podruhé. Bez zajímavosti přitom rozhodně není ani fakt, že přiletěla z Londýna "po vlastní ose". Totiž let Londýn · Praha trval celé dlouhé čtyři dny s mezipřistáním v Německu, Francii a rovněž také Anglii. Spolu se vzducholodí přiletětla i posádka složená z velitele a pilota, který prováděl následující vyhlídkové lety.

 

Překvapující pro mne bylo zjištění, že velitel vzducholodě zajišťuje především pozemní operace. Myslím tím pozemní manipulace, zvláště při přistání, od zachycení lodě přes její vedení až po její ukotvení. Celá operace je dosti náročná na organizaci a koordinaci jednotlivých členů týmu. Bylo velice zajímavé sledovat souhru několika párů zkušených rukou.

 

S posádkou vzdušného korábu na místo určení dorazila i početná skupina techniků. Ti však dojeli po pevné zemi, aby předem na letišti v Praze · Letňanech rozbili dočasný stan. Kromě nezbytného kotevního stožáru s sebou přivezli i zásobu paliva, menší sklad náhradních dílů a další vybavení.

 

NAD PRAHOU

 

Mlha se rozplynula. Usedám na tmavě modré sedadlo k okénku za pilota po jeho pravici. Se zájmem sleduji práci pozemního týmu při navádění tělesa na start. Zanedlouho už přítažná lana "bezvládně" visí ve vzduchu. Pilot přidává plyn, nabíráme rychlost i výšku. Hluk motorů nedovoluje ústní kontakt s pilotem ani s ostatními cestujícími. Musíme využít instalovaného systému sluchátek s malými mikrofony, stejných jaké používají piloti letadel.

 

Vzducholoď je obdivuhodně stabilní, neklepe se, nevibruje jen plynule stoupá. Netrvalo dlouho a travnatá letištní plocha se ztrácí z dohledu. Pod námi zůstávají prosecké paneláky, Libeň a po několika minutách už kroužíme nad Prašnou bránou a Staroměstským náměstím. Vše vidíme dobře jako "na dlani".

 

Odhaduji, že jsme ve výšce asi sto metrů. Z této výšky je ještě patrný mlžný opar, ale doufám, že mi nezkazí zážitek. A opravdu, slunce již bylo vysoko a onen opar dodával Praze zvláštní atmosféru. Tak trochu tajemnou.

 

Pilot nenápadně velkým obloukem vrací vzducholoď zpět. Vracíme se. Znovu vidím památník na vrchu Vítkov a v dáli plochu kbelského letiště. Po nízkém přeletu nad letištěm dosedáme na místo odkud jsme se před třiceti minutami vznesli. Ke slovu se opět dostala přítažná lana a zkušený personál.

 

Nezbývá než poděkovat posádce za neobvyklý a jistě nezapomenutelný zážitek. Neskromně jsem si posteskl, že let nad osvětlenou noční Prahou by byl výjimečný.
 
Prosinec 1997

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group