ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

MEXIKO - POHLEDY ZA ZEĎ (BRUCE STODDARD)

"Jednoho dne jsem se procházel po lese, fotografoval sníh, když mě cosi uhodilo. Bylo to něco nepopsatelného a změnilo to můj život. Pocítil jsem ve své mysli záblesk kreativity a v tu chvíli jsem se rozhodl, že budu fotografem. Neměl jsem ovšem vůbec tušení, jestli budu úspěšný a zda vydělám fotografováním nějaké peníze, ale směr svého života už jsem měl určený," říká o sobě Bruce Stoddard.


V současnosti v New Yorku žijící fotograf se narodil roku 1960 v Kentucky. Lásku k přírodě i úctu k prostému životu a obyčejným lidem, jež provázejí celou jeho tvorbu, v něm vypěstoval jeho otec, který pracoval jako správce v národních parcích. Již jako velmi mladý chlapec se Bruce Stoddard stal členem fotografického klubu.

"Největší vliv na mě měl učitel, který neustále zdůrazňoval, abych byl sám sebou bez ohledu na to, jaké to přinese výsledky."

Přesto měl v životě několik vzorů zvučných jmen, jako byli Ansel Adams, Edward Weston nebo Henry Cartier-Bresson. Fotografii začal studovat na Aljašské univerzitě, odkud odešel do slunné Kalifornie na věhlasný Brooks Institut. Byla to pro něj ohromná zkušenost a naučil se tam technické perfektnosti, kterou mohl později uplatnit ve svém umění. Svými fotografiemi, které dělá více srdcem než přemýšlením o technických aspektech a kompozici, chce vzbudit úctu a respekt.

Na projektu "Mexiko - Pohledy za zeď" začal pracovat v roce 1992 a od té doby jezdí několikrát ročně především do států Oaxaca, Chiapas a Yucatán. Vábí ho místní indiánská kultura. Fotografuje ve velké většině pouze s 28mm objektivem a ten ho neustále nutí, aby se dostal do těsné blízkosti lidí. Spolupráce a navázání kontaktu s nimi je proto pro Stoddarda klíčová. Nikdy nechce nikoho urazit nebo se ho dotknout. "Musí vědět, že je fotografuji. Když odmítnou, tak se už nedá nic dělat. Mnohokrát jsem přišel o dobrý snímek, ale nelituji toho." V mnoha místech Mexika jsou lidé navíc ještě pověrčiví a myslí si, že fotoaparátem jim může být odejmuta duše. Bruce Stoddard ten fakt prostě respektuje. I když občas fotografuje smutné okamžiky, děje se tak vždy se souhlasem lidí. Sám říká, že nikdy nedokázal ukrást prchavý okamžik. Bylo by mu to proti mysli.

Mexiko je velice vhodnou oblastí pro druh fotografie, kterou dělá: barevností domů, ulic, světlem, které vše mění... Mnohdy používá až monochromatický záznam toho, co se před ním objeví. Často se toulá celý den po ulicích, aniž udělá jediný snímek. Hodně se dívá kolem sebe a pokouší se udělat zajímavé fotografie všedních věcí, které většina lidí přehlíží.

Fotografuje výhradně barevně. Myslí si, že z černobílé fotografie se stává snobská módní záležitost. Už svou absencí barvy v sobě skrývá jakési tajemství, zatímco barva je zřejmá každému, a proto je práce s ní mnohem obtížnější. Jak je ale zřejmé, Stoddard to s barvou umí. Pastelové barvy jeho snímků jako by vypadly ze štětce citlivého malíře. Sám si myslí, že v minulém životě byl malířem. Malířskou techniku a vzájemný vliv barev na celkové vnímání obrazu ostatně studuje i nyní a získané poznatky se snaží využít ve své práci. Když se mu pak podaří udělat portrét osoby a k tomu přidat abstraktní barvy s tvary a liniemi, které obraz vizuálně dotvářejí, cítí se Bruce Stoddard šťastný.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group