ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

STAROČESKÉ MÁJE

Folklór není jenom to, co násprovází o svátcích. Patří mezi záležitosti, které máme v genech a ovlivňují nás, i když si to třeba ani neuvědomujeme. Bezděčné projevy můžeme vystopovat na celém světě ­ Afričany uvede do varu rytmické tlučení na bubínek a nikdo jim nemusí vysvětlovat, jak mají tancovat, severoamerické indiány fascinuje slavnost pow-wow, ve které ožívá jejich mystické spojení s půdou. Pro Čechy jsou takovými slavnostmi máje, neodmyslitelně spojené s dechovkou, lidovými písničkami, vítáním jara a pivem.

"Čí jsou máje?"
"Naše!""Čí je starosta?""Náš.""Co dělá kapela?""Hraje.""A co bude večer?""Zábava!"

Skandovaný pokřik, vyprovokovaný kecalem neboli vyvolávačem, spíš připomíná atmosféru hokejových utkání. Až na to, že mládenci i děvčata v obci Lubenec jsou oblečeni v dobových krojích, kapelu táhne koňský povoz a mladí lidé tancují v kruhu před každým domem, kde je vystavena májka z barevných fáborků na znamení, že tu bydlí svobodná dívka.

 


staročeské máje

 

SPOLEČENSKÉ RITUÁLY

Existence podobných oslav jara v téměř každé české i moravské vesnici je živoucím důkazem toho, jak staré zvyky hledají nový kabát. Jakmile by začaly kostnatět, tak neobstojí. V Moravských Kupovicích si například vyčítají hříchy z minulého roku ­ a starosta to ten den bere. V Postřekově na Chodsku si zase vyřizují na masopustu přestupky, které nejsou soudně postižitelné, jako když někdo například tahá z krávy tele traktorem. Podobné změny významu a smyslu společenských rituálů se odehrávají v prostoročasu naší planety neustále a mění se s klimatickým pásmem i církevním vlivem. Jediné co snad kdysi měly společné, je víra v živly jako blesk, hrom nebo slunce. Přírodní představy se spojují s křesťanskými v nejneuvěřitelnějších mutacích. Například na Kubě je Panenka Marie mužského rodu ­ tedy cosi jako patronka vod zkřížená s Neptunem.

ČESKÁ SPECIFIKA

Vlastně můžeme poděkovat Rakušákům, Němcům a Germánům vůbec za to, že česká scénická tvorba je z celého světa asi jenom u nás na takové výši stylizace a určité zvyky jsou po stránce hudební, taneční, slovesné i herecké nacvičeny a režírovány více než kde jinde na světě. "Vychází to z osmdesátých let minulého století, kdy končila vlastenecká vlna národního uvědomování českého živlu v rakouském státě," říká PhDr. Barbora Čumpelíková z Folklórního sdružení České republiky. "Usilovalo se o přesvědčení, že české země mají vlastní kulturu a tyto projevy byly dobré k posílení národního vědomí." A tak není divu, že na lubeneckých májích, které se odehrávají na silnici, jež je jedním z hlavních tahů z Prahy do Němec, s údivem zastavují cizí turisté a fotografují slavnosti, které jsou pro ně nejspíš velmi exotické.
 

Prosinec 1996

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group