ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

ČESKÁ NÁMOŘNÍ RALLYE

 

 

Bojovat s vlnami, chytat vítr do plachet a naklánět beztak vratké jachty dnes zajímá více Čechů, než si vůbec umíme představit. Ačkoli moře nemáme, námořnická krev koluje v mnohých z nás. Jméno Konkolski už dobře známe, teď si budeme pamatovat ještě pány Křížka a Ducháče a jejich transatlantický výkon... A pak jsou tu stovky bezejmenných suchozemských námořníků, z nichž ti nejlepší zanedlouho odjedou, aby v Chorvatsku změřili své síly na České námořní rallye. Největší závod pro naše jachtaře se bude letos konat už počtvrté. Jak vypadalo loňské klání, šestidenní etapový závod, vám přiblíží následující řádky.


Třetí Česká námořní rallye - Svea Cup 1999. Dvě stě čtyřicet Čechů na chorvatském moři...

ELAN NA MOŘI

Do Sukošanu přijíždí všech čtyřicet šestičlenných posádek, které se zúčastní na jachtách Elan 31/33 šestietapového závodu o celkové délce 130 námořních mil. Bezmála jedenáctimetrové Elany vyžadují malé úvodní úpravy.

"Po poledni vyjíždíme na vodu, chceme někde zakotvit a pořádně očistit dno. Potom ještě trochu trénujeme a porovnáváme rychlost s jinými loděmi, ale slabý vítr to dost znemožňuje," píše jedna z posádek do lodního deníku.

První etapa vede ze Sukošanu na ostrov Iž. Start je naplánován na 11.30 a krásné slunečné počasí slibuje skvělý úvodní jachtařský zážitek. Vane vítr jugo o síle 6-10 m/s. Start se podaří až napodruhé, jelikož několik lodí odstartovalo předčasně.

"Ovládni vítr a ovládneš rychlost," řekl kdysi Leonardo da Vinci a jeho slova můžeme potvrdit, když se 40 plachetnic vrhne proti vlnám a svou dravostí řeže vodu Neptunovy říše. Velký počet lodí vyžaduje koordinaci celé posádky a sebemenší zaváhání může znamenat ztrátu několika míst. V první části etapy se jede na "zaďák" (vítr foukající zezadu), a tak se většina lodí snaží vytáhnout spinaker, což je barevná balonová plachta o ploše 75 m². Vzhledem k tomu, že vítr jde v poryvech, je to činnost velmi obtížná. Několika lodím se daří spinaker roztrhnout. Závod končí po 24 mílích u vjezdu do mariny Iž.

Z deníku: "Přemýšlíme, jak stáhnout spinaker. Je utopena první klika (tisícovka v čudu). Nálada je velmi špatná, Janek nadává. Těšíme se na stoupačku (plavba proti větru, pozn. autora), ale ani ta nám nejde a hodně ztrácíme. Utopili jsme i druhou, rezervní kliku, takže všechno musíme dotahovat ručně a upadáme do apatie."

I v průběhu druhé etapy z ostrova Iž na ostrov Žut je hlášeno několik závad. Roztržená kosatka a na jedné lodi pokažené kormidlo - ta musí být dotažena do mariny motorákem.

Ráno třetího dne, na startu etapy ze Žutu do Piškery, je slunečno a větrno. Dnešní start, stejně jako včerejší, probíhá systémem "gate". Jedna vylosovaná loď pluje ostře proti větru a za její zádí startuje postupně celá flotila. Vjíždíme do národního parku Kornati, nazývaného Mikronésií Jadranu. Jde o nejhustší ostrovní skupinu celého Středozemí s jedinečnou faunou a flórou. Na ploše 300 km² se tu rozkládá 140 ostrovů, ostrůvků a útesů. Jsou vesměs neobydlené a jedinou stopou po člověku jsou kilometry a kilometry dlouhé kamenné zdi oddělující pastviny pro kornatské kozy. Teď si krásu národního parku užíváme my a zajíždíme do mariny Piškera.

Předpověď meteorologů pro čtvrtou etapu končící ve Vodici se vyplnila na sto procent. Začíná foukat bóra (vítr od pevniny), která přináší deštivé a studené počasí, takže už na startu jsou všichni oblečeni v kombinézách, čepicích a rukavicích. Tato etapa je nejdelší, 34 námořních mil, takže do cíle přijíždějí všichni mokří a promrzlí. Přesto i škaredé počasí s větrem o rychlosti 15 m/s má své kouzlo, zvláště když je po všem a vy si zalezete do teplého spacáku.

KDYŽ SE ROZHODUJE O VÍTĚZI

Do Chorvatska přichází definitivně podzim. Přestože je slunečno, navlékáme co nejvíce vrstev, protože je zima. Start je o nějaký čas odložen, nicméně po jedenácté hodině chtě nechtě musíme. V etapě z Vodice do Betiny nastává nejdramatičtější situace celé rallye, když se u jednoho otočného bodu sjíždí dohromady většina závodících lodí. Přesto systémem start-cíl dojíždí do cíle po 24 mílích jako první loď kapitána Navrátila a již nyní je jasné, že pohár pro vítěze putuje právě k této posádce. Poslední etapa z Betiny do Sukošanu je však v režii jiné posádky: "Dneska bylo jasné, že jedeme pro jedničku. Loď Barbara, na které závodíme, tuto etapu minulý rok vyhrála a fouká mistral, což nám vyhovuje. Start je oproti všem předcházejícím naprosto kouzelný. Vítr je velice slabý, proto všichni na lodích nehybně leží, aby se loď nerozhoupala a neztratila už i tak malinkou rychlost. Volíme taktiku zcela odlišnou od všech ostatních. Děláme dobře, protože se ocitáme na prvním místě a vyhráváme!!!" Takhle se v deníku raduje loď kapitána Jana Chlupa. Celkově je ale v Svea Cupu rozhodnuto. Je tu druhý slavnostní večer v Sukošanu, smutnější o to, že všechno končí. Nicméně radosti je dost a dost, zvláště pak u posádky kapitána Vladimíra Navrátila, jež přebírá putovní pohár pro vítěze z rukou kapitána loňské vítězné posádky Františka Starého. A závod má ještě jednoho vítěze, byť bez oficiálních vavřínů - Handicap Team, sponzorovaný firmou Siemens, jehož kapitán Vladimír Hanák dovedl svou loď s tělesně postiženými spolubojovníky a kamarády do cíle přes řadu situací, s nimiž měli problémy i jejich zvýhodnění soupeři.


Pozn. redakce: 4. ročník České námořní rallye se pojede jako Mistrovství ČR 7.-14. 10. v Chorvatsku.
září 2000
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group