ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

ABSOLUTNÍ KROK SKRZ MĚSTO

Obyčejná ulice: dlážděná kočičími hlavami, z jedné strany zeď, z druhé fronta domů. Čtyři bary na sto padesáti metrech, lampy patřící možná k minulému století, a některá okna do bytů tak nízko, že kolemjdoucímohou nakukovat. Ulice se jmenuje Míšeňská a stala se symbolem Prahy, zvěčněnána inzerátu ABSOLUT PRAGUE.


Nečekaným a překvapivým symbolem, ale osobitým. Když někdo chce světu přiblížit Prahu, většinou sáhne po osvědčených Hradčanech nebo Karlově mostě. ABSOLUT PRAGUE je však součástí jedné z nejúspěšnějších a nejdelších reklamních kampaní (trvá už přes patnáct let), která se drží na výsluní díky jedinečnosti, originalitě a vtipu. V této společnosti přece musí i ABSOLUT PRAGUE dostát pověsti kampaně, a také být jedinečná a originální. Základem úspěchu kampaně je výrobek, k němuž se vztahuje: Absolut Vodka, jedna z nejlepších vodek světa, zařazená v nejvyšší možné kategorii, a tedy označená jako "super premium". Je známá nejen špičkovou kvalitou, ale všechno, co je s Absolut Vodkou spojeno, se vymyká průměru a naopak vyniká jedinečností. Pít Absolut znamená hlásit se k jeho filosofii, vyjádřit touhu být jiný než ostatní, osobitý, originální, svůj - být silná individualita. Vnějším výrazem Absolut Vodky, odlišujícím ji už na první pohled od všech ostatních destilátů, je její láhev. Inspirovaná staro u švédskou lékárenskou láhví, bez obvyklé papírové etikety, s textem vytištěným přímo na skle. Zdůrazňuje čistotu a jednoduchost, a stala se hlavním motivem reklamní kampaně. První Absolut inzerát vznikl v roce 1981 a několik let si tvůrci vystačili jenom s dnes již klasickou formou: Fotografie, jejímž hlavním objektem je Absolut láhev, doplněná dvouslovným, výjimečně tříslovným sloganem, jehož první slovo je Absolut. Po čtyřech letech kampaň obohatili. Skutečnou skleněnou láhev zastoupil jiný předmět, jehož velikost a tvar ji napodobovaly. Oproštěním se "od skla" začalo období exploze nápadů, které snad ani nemá konce. Další krok do nových inspiračních oblastí znamenal úkol vytvořit inzerát pro Los Angeles. Jeden z tvůrců nosil v podvědomí obrázek bazénu, který se mu moc líbil a rozhodně ho chtěl nějak uplatnit. Když se úkol a podvědomí spojily, vznikl inzerát ABSOLUT L. A. Stal prvním ze série Absolut měst. Po L. A. následovaly např. Absolut San Francisco, na němž se láhev ztrácí v pověstné sanfranciské mlze, Absolut New Orleans, kde jsou části jazzové trubky nápadně podobné láhvi Absolutu, Absolut Atlanta, na níž se tamní letiště proměnilo v Absolut letiště, Absolut Manhattan s Centrálním parkem nápadně se podobajícím Absolut lahvi. V USA měla velký úspěch, takže před několika lety začala vznikat další série, tentokrát evropských měst. ABSOLUT PRAGUE je zatím posledním výhonkem. Praha se tak ocitla v Absolutní společnosti např. Paříže, Kodaně, Bruselu, Madridu, Říma, Londýna či Ženevy . "Tímto inzerátem vzdává Absolut Vodka hold Praze jako hlavnímu městu České republiky," říká Vincent Dixon, autor fotografie použité při výrobě inzerátu. "Vyjadřuje krásu a kouzlo starých pražských ulic a kafkovského ducha, který k Praze patří - pohled pro Prahu typický, navíc s překvapující pointou." Přestože Absolut města záměrně nezobrazují známé historické památky nebo jiné monumenty, jsou inzeráty srozumitelné nejen lidem, kteří ve městě žijí, ale i ostatním doma i za hranicemi. Námětem je vždy něco pro město typické - pocit, nálada, detail z každodenního života, drobnost.

"Přáli jsme si, aby lidé při pohledu na Absolut Prague cítili nadčasovost a tajemnost Prahy," říká Vincent Dixon.

"Praha má velkou literární i fotografickou historii, a my jsme chtěli toto dědictví zachytit. Vybrali jsme ulici, která jakoby se po staletí nezměnila. A představovali jsme si Franze Kafku, jak tudy kráčí nocí. Uličky Malé Strany a Starého Města mají přinejmenším stejné kouzlo, jako všeobecně známý Hrad nebo Karlův most." Absolut Prague je mistrně namíchaný koktejl - ale klidně ji můžeme brát i jako třešničku ve skvělém koktejlu Absolutních inzerátů.
 
Únor 1997
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group