ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

MODRÁ A ČERVENÁ JE CINZANO

Dnes už nikdo s jistotu neodpoví na otázku, v čí hlavě se zrodil nápad na logo Cinzano. Bílý nápis v obdélníku úhlopříčkou rozděleném na modré a červené pole přitahuje zrak k lahvi, stejně jako k reklamnímu poutači. Jestliže modrá barva je symbolem vznešenosti a červená vášně, pak Cinzano je kombinací obojího. Kdo si tuto kombinaci vymyslel, musel být osvícen prozřetelností, jelikož se mu podařilo vyjádřit to nejpodstatnější, co je odrazem tradice italské společnosti a romantiky tohoto jižanského národa.


 

Uvědomil jsem si to při návštěvě Santa Vittoria d'Alba nedaleko Turína v provincii Asti, kde se zhruba na 900 hektarech půdy ve svahovitém pohoří Langhe pěstuje vinná réva - výchozí surovina pro výrobu vín značky Cinzano. Na každém větším vršku tohoto piemontského pohoří najdete nějaký zámek či hradiště. Není proto divu, že král Carlo Roberto Savojský si vybral vesničku Santa Vittorio d'Alba pro svou loveckou vilu. Jenomže ta nesloužila dlouho svému původnímu účelu. Druhá polovina XVIII. století byla obdobím neobyčejného rozvoje ducha. Svědčí o tom Voltairova Obhajoba rozumu, Diderotova Encyklopedie, Montesquieův plán rozdělení moci ve státě a v neposlední řadě Rousseauovo vymezení lidských práv. Carlo Alberto, který pobýval na dvoře francouzského krále, se rozhodl začít s výrobou vín typu champagne v Piemontu. Ve skalnatém pahorku za svou vilou nechal vyhloubit osmikilometrový labyrint chodeb, v nichž dodnes dozrává tisíce lahví šampaňského.

Za poradce si vybral Francesca Cinzana, potomka jednoho z bratří, kteří již od roku 1757 vlastnili v hlavním městě sardinského království v Turíně obchůdek, kam se slušelo zajít na sklenku dobrého vermutu. Francesco postupně přebírá veškerou zodpovědnost za výrobu šumivých vín, vinné sklepy pronajímá a nakonec se stává jejich vlastníkem. Dnes se v Casa Cinzano, jak byla lovecká vila v průběhu času přejmenována, připravuje 70 procent světové produkce výrobků Cinzano od šumivých vín a vermutů až po aperitivy.

Za kolébku vermutů se považuje právě kraj kolem Turína, v jehož okolí roste množství bylin a kořenin používaných pro jejich výrobu. Vína používaná pro výrobu vermutů nesmí mít speciální vůni. Tu jim dodává přibližně sedmdesát druhů bylinných výtažků a kořenin z Maroka, Číny, Orientu a samozřejmě Itálie. Provozní hala, kde se připravuje aromatický základ pro budoucí vermuty, připomíná něco, o čemž se říká, že to tam voní jako v apatyce. V různých ošatkách, mísách, podnosech a pytlích je k vidění vanilka, pelyněk, koriandr, marokánská růže, hřebíček, skořice, ale i kůra z pomerančovníku či borovice. Skutečná receptura je střeženým tajemstvím a znají ji pouze tři lidé.

Původně byly vermuty pro svou nahořklou chuť i obsah bylin podávány s cílem stimulovat trávení. Dnes je jejich použití širší. Pijí se samotné, s ledem nebo jako součást míchaných nápojů. Špičkovými představiteli vermutů je Cinzano Bianco a Cinzano Rosso, jemuž se říká "vermut z Torína". Jeho intenzivní jantarová barva a výrazné aroma ho řadí k vermutům nejvyšší kvality s nejstarší tradicí. Nápojem pro všechny příležitosti je pro svou bohatou vůni skořice, vanilky a hřebíčku Cinzano Bianco.

Postupem času se z vermutu vyčlenily aperitivy. Slovo aperitiv pochází z latinského aperitivum - ten, co zahajuje. Svou nahořklou chutí dosaženou přidáním speciálních směsí bylin a koření působí blahodárně na tvorbu žaludečních šťáv a povzbuzují tak chuť k jídlu. Klasickým představitelem aperitivů je Cinzano Bitter. Samotné, s ledem, sodou nebo pomerančovým džusem je nejen jedinečným aperitivem, ale i nápojem pro zahnání žízně. Ideálním nápojem pro letní párty je nejnovější produkt v kategorii aromatizovaných vín - Cinzano Orancio, které hned po prvním doušku zachutná svou příchutí čerstvých pomerančů.

Ve sklepích Casa Cinzano v Santa Vittorio d'Alba dozrává šumivé víno, jehož dvousetletá tradice zná dva způsoby zpracování. V dřevěných stojanech leží statisíce lahví, v nichž víno dozrává. Zpracovává se vinná réva Pinot a Chardonnay, což jsou výběrové révy vhodné pro šumivá vína.

Vedle klasického způsobu výroby metodou "champagne", kdy víno kvasí přírodní cestou v uzavřených lahvích, v nichž přijde až ke spotřebiteli, se nyní používá metoda Charmat-Martinotti. Víno kvasí ve velkých nádobách. Přednost této metody spočívá v tom, že díky kratšímu dozrávacímu procesu si víno zachovává svou vůni v nejčistší podobě.

Pravé "šampáňo" se musí ve stojanech dvakrát denně pootočit, až se z horizontální polohy dostane do vertikální. To trvá řadu měsíců. Během tohoto procesu klesá sedlina ze dna lahve, až se dostane do hrdla. Kvasným procesem vzniká v lahvi tlak šesti atmosfér. Dříve se sedlina odstraňovala tím způsobem, že se lahev odzátkovala, tlak sedlinu vytlačil a teprve potom se lahev dolila a zazátkovala typickou korkovou zátkou. Pokud má šumivé víno jinou zátku než korkovou, je to podřadný výrobek. Dnešní odstraňování sedliny je založeno na zmrazení hrdla lahve na minus dvacet stupňů. Tlak v lahvi doslova vystřelí ledovou zátku. Lahev se doplní na správnou míru a potom už zbývá jen označit lahev vinětou - třeba Asti Padosé - a víno může putovat ke spotřebiteli. Mimochodem šampaňské Asti Cinzano, vyráběné metodou Charmat-Martinotti, se honosí titulem "víno roku 1990" a je označeno písmeny D. O. C. G., což znamená Denominazione d'Origne Controllata e Garantita. Označení, které uděluje italská vláda jako garanci kvality.

Cestu všech vín s logem Cinzano v obdélníku úhlopříčkou rozděleném na modré a červené pole do světa zabezpečuje firma IDV (International Distiliers and Vintners), která vznikla v roce 1962 ve Velké Británii. Patří mezi největší distributory značkového alkoholu na světě. Jako první na světě získala licenci pro přímý obchod s Ruskem v alkoholu. V České republice působí IDV Czech Republic s. r. o. od roku 1994 a od té doby je bezkonkurenčně největším prodejcem vermutů. Přitom prodej Cinzana se u nás ztrojnásobil. IDV se zabývá marketingem a distribucí i jiných značek, z nichž především Smirnoff vodka, Bailey's a J+B whisky se pohybují na předních místech světového prodeje.

Zpracoval Jaroslav Haidler, foto IDV Czech Republic
 
Červenec 1997

. . . . .
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group