ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

ZAČALO TO PŘED STO LETY

Výrobu prvního použitelného automobilu se spalovacím motorem na českém území obstarala právě před sto lety v roce 1897 firma s krkolomným názvem Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. Kdybychom však pátrali po parovozech, museli bychom již v roce 1815 narazit na Josefa Božka a jeho vůz, kterak se prohánějí po pražské Stromovce. A v letech 1887 a 1888 potom na vůz se spalovacím motorem vyrobený podle návrhu Vídeňáka Siegfrieda Marcuse v Adamově u Brna - tato konstrukce však nikdy nevyšla ze stadia zkoušek, a tudíž byla pro praktické použití nedostatečná.

V červnu roku 1850 bylo téměř nemajetnému řemeslníkovi Ignáci Schustalovi uděleno mistrovské právo k výrobě kočárů v městečku Nesselsdorf (Kopřivnice). Jeho bratr Jan, který byl v té době kopřivnickým fojtem (starostou), mu vyčlenil pro tuto bohulibou činnost na fojtství jednu z hospodářských budov. Brzy však malá stavba nedostačovala svými rozměry pro stále vzrůstající poptávku, živnostník tak musel hledat jiné možnosti.

V důsledku otevření Studénsko-štramberské dráhy byla v roce 1882 v Schustalově závodě přijata objednávka na výrobu patnácti otevřených nákladních vozů. O rok později se továrna zavázala k výrobě sto dvaceti plošinových železničních vagonů. V roce 1891 odchází ve Vídni na věčnost ten, kdo dal celému snažení první impuls - Ignác Schustala. Okamžitě došlo ke kapitálovému spojení a vznikla akciová společnost "Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft." Schustalovi potomci své akciové podíly ve firmě v roce 1895 prodali a později ze služeb společnosti vystoupili.

V průběhu první světové války činnost kopřivnické automobilky v důsledku výroby zbrojního programu poklesla. Po roce 1918 se tento stav projevil hlubokou krizí, takže málem došlo k úplnému zastavení výroby motorových vozidel. V roce vzniku samostatného Československa došlo i na změnu názvu podniku. Od roku 1918 se skví v obchodním rejstříku "Kopřivnická vozovka, a. s.", v německé transkripci potom "Nesselsdorfer Wagenbau". Na přelomu let 1919 a 1920 se začíná v obchodní korespondenci objevovat název firmy TATRA. V roce 1927 se změnil název Kopřivnická vozovka, a. s. na Závody Tatra, a. s. Po druhé světové válce a vítězném únoru o tři roky později se z Tatry stal národní podnik. V roce 1951 bylo rozhodnuto o specializaci Tatry na kolová vozidla a výroba železničních dopravních prostředků byla zastavena. Poté následovalo několik národohospodářských odvětví, v rámci objevených expedic po celém světě, ve sportovních a závodních podnicích nebo třeba i ve vojenské službě. Není mnoho automobilek na světě, které by se mohly se severomoravskou Tatrou poměřovat.

Na podzim roku 1897 tak byla v Kopřivnici zahájena stavba prvního automobilu v českých zemích se spalovacím motorem. Srdcem vozu byl Benzův dvouválec zakoupený prostřednictvím barona Theodora von Liebiega přímo u Karla Benze v Mannheimu. Vlastní konstrukce podvozku se zhostili inženýři Edmund Rumpler a Carl Sage, realizací samotného automobilu byl pověřen vrchní dílenský mistr Leopold Sviták. Theodor von Liebieg stavbu vozu bedlivě pozoroval a byl v Kopřivnici častým hostem.

Po dokončení montáže, v květnu roku 1898, dostal vůz název Präsident. Důvody tohoto pojmenování nejsou do dneška zcela objasněny. Pravděpodobně je zde však příčinná souvislost se založením Rakouského automobilového klubu, který vznikl ve Vídni 6. února 1898 a byl personálně velice úzce spjat s představiteli a hlavními akcionáři kopřivnické továrny.


Automobil Instruktor z roku 1898.

Rok po prvním osobním voze představila firma NW také první nákladní automobil vlastní výroby a konstrukce. Určitou zvláštností snad bylo to, že šlo o trambusový typ s plochým motorem umístěným pod ložnou plochou za zadní nápravou, tedy koncepce, která přišla "do módy" u autobusů o mnoho let později.

Tento vůz se nezachoval, zbyly pouze jeho fotografie, částečná výkresová dokumentace a technický popis, který vyšel v rakouských novinách Neues Wiener Tagblatt 19. března 1899.

V roce 1997 přichází Tatra Kopřivnice s novým nákladním automobilem, který kromě číselného označení nese již i své vlastní jméno - TERR No 1. Dle všech atributů a prvních hodnocení by Tatra TERR No 1 měla jít v úspěšných šlépějích svých starších bratrů. Není snad nic lepšího, než si přát právě tento vývoj.
 
Červenec 1997
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group