ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

SKLÁDACÍ MOST

 

Švýcarské údolí Valais, lemované zřejmě největším počtem „čtyřtisícovek“ a zimními středisky Zermatt, Saas-Fee a Crans-Montana, bylo koncem minulého století pro turisty jen těžko přístupné. Železniční spojení existovalo jen údolím Rhône a tak turisté z Rakouska, Německa a Itálie museli cestovat velkou oklikou. Problém vyřešila až úzkorozchodná ozubnicová železniční trať do Gletsch, která byla postavena v roce 1913, ovšem slabý zájem turistů v období první světové války nepotvrdil počáteční ekonomické předpoklady jejího provozu. Obrat nastal až v roce 1927 po prodloužení tratě do Disentis.

Trať se zachovala dodnes a svým technickým řešením patří mezi evropské unikáty. Překonává totiž nejen nesmírný výškový rozdíl vrcholovým tunelem a komplikovaným „kličkováním“ v údolích, ale i nástrahy strmých svahů a hlubokých kaňonů systémem smělých mostů. Jedním z nich je také Steffenbach-Klappbrücke. Při stavbě tohoto mostu museli stavitelé vyřešit problém ohrožení mostu lavinami v zimním období. Jejich řešením byla ojedinělá konstrukce skládacího mostu sestávající ze tří na sebe navazujících částí. Na podzim, kdy se provoz na trati zastaví, je střední část mostu i s kolejemi sklopená a krajní části se zasunou do stran. Tím zůstane údolí volné a most je chráněn. Na jaře je most zase „rozbalen“, aby bylo možné provoz na celém úseku tratě Oberwald - Realp opět obnovit.
V souvislosti s výstavbou bázového tunelu a nové trati, která měla tuto skvostnou trať nahradit, byl v roce 1981 provoz na ní zastaven nejen na 8 zimních měsíců, ale natrvalo. Trať postupně chátrala a naděje, že po kolejnicích pod průsmykem Furka okolo Rhônskeho ledovce ješte někdy projede vlak, se postupně vytrácela. Obrat v celé situaci nastal v roce 1985, kdy se spojilo několik milovníků železnice z celého světa a založili společnost Dampfbahn Furka - Bergstrecke AG (DFB). Po sedmi letech prací byl v roce 2000 obnoven provoz přes Furka-Scheiteltunnel. Téměř 20 let po otevření nové trati, která měla znamenat konec tohoto 13kilometrového úseku, se vlaky na úzkorozchodku mezi Realp a Gletsch přeci jen vrátily.
Opětovné obnovení provozu společností DFB je krásným příkladem úcty k dědictví předků. Srdce milovníků techniky tak může dál plesat nad dokonale modrou dýmající lokomotivou a srdce každého turisty pak nad výhledy na divoké štíty a ledovce lemující tuto romantickou trať.
duben 2003
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group