ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

VOLÁNÍ MÚZY

 

Jak nejlépe postihnout umění 30. let? Meziválečné období bylo, co se týče umělecké tvorby, velmi bohaté. V architektuře, sochařství, fotografii, scénografii, malířství, dekorativním umění i designu vznikl nespočet originálních děl. Mnohá z nich proslavila Československo ve světě, některá dokonce výrazně ovlivnila další vývoj umění. Asi nejvíce k tomu přispěla tvůrčí umělecká avantgarda - pokrokoví hledači nových pohledů na realitu, kteří v přítmí kaváren vyvolávají Múzy a hlučně debatují...

`AĘpropos, ve třicátých letech je kavárna soustavou pro sebe: kovové židle, mramor a sklo, černá káva, drahé šampaňské a levné červené. Na stěnách plakáty zvoucí do kabaretů a divadel, reklamy všeho druhu, haldy novin a časopisů plné karikatur, fotoreportáží a článků o tom, kolik nových Baťových obchodních domů kde vyrostlo, co se odehrává na politických hřištích a v uměleckých besedách, jak si cvičí sokolové a co je ve světě nového...
Kavárna je kaplí současnosti. Chodí sem všichni: filozofové, básníci, malíři, marnotratníci, smutné modelky, běženci manželství, hochštapleři, lesbické krasavice v pánských oblecích, napudrované prostitutky, politici i neoholení povaleči. V kavárně snad není mezi nimi rozdíl - sesednou se a vyprávějí o svých snech. Kouř, líně se povalující kolem světel, pohlcuje žargon ulice i květnaté řeči básníků. A jazzband hraje, dokud nevyprovodí poslední unavené hosty do modravého rána...
Zatímco vyrůstají funkcionalistické budovy, sochaři tvoří monumentální reliéfy i kolosální sochy, malíři na plátnech zachycují realismus venkova a kladou důraz na „radost z věcí“, avantgarda oslavuje poezii a obrací se k nitru člověka, aby zachytila jeho intimní duševní stav. A v kavárně je inspirace habaděj! Ať už v pražské Národní, kde vášnivě debatují členové spolku Devětsil, nebo v pařížské la Rotonde, kde se schází naše umělecká avantgarda během pobytu ve Francii. Ani v jedné z nich mezi hlučně diskutujícími muži nechybí jediná žena. Na třicátá léta je to poněkud neobvyklé, vždyť umělecké spolky jsou téměř výhradně záležitostí mužů. A když si uvědomíme, že na páteční sešlosti u Karla Čapka nemohla vejít ani služebná s čajem...

Vymykat se konvenci
To Marie Čermínová, inteligentní a sebevědomá, sedává pravidelně ve společnosti mužů a tvrdě obhajuje své názory. Malířka, která se svou tvorbou zcela vymyká konvencím, nemá rozhodně nic společného se vžitou představou o umělkyni. Ostříhaná nakrátko a oblečená jako muž odmítá ženskou roli. Jako další projev revolty proti konvencím si mění jméno a na první výstavě Devětsilu, jehož se stala členkou, podepisuje svá plátna jednoduše Toyen. Mluví o sobě v mužském rodě, kouří jednu cigaretu za druhou a snad i věří, že se chová jako muž. Je to jen způsob, jak čelit těm, kteří ji obdivují a milují?
O dva roky později se vydává do Francie - tady se teprve probouzejí Múzy! Sem jezdí umělci za inspirací! Toyen tu poznává malíře Jindřicha Štýrského a stává se z nich umělecká dvojice, která nemá ve světě obdoby. Navštěvují pornofilmy, fotografují, malují, dělají první koláže a vydávají se do la Rotonde na pravidelná rendez-vous s blázny a básníky, s nejskvělejšími lidmi světa. Artificialismus zve na výstavu! Oslavíme to těžkým flámem. Nepůjdeme domů, až ráno v šest. V jedné hospodě se všichni sejdeme!
Mušle, krystaly, oční bulvy a jiné objekty spočívající v imaginárních krajinách pomalu mizí z obrazů Toyen, aby je vystřídaly surrealistické prvky s erotickým podtextem. Cítíte ten zvláštní pocit při pohledu na korzety a šaty bez těla? Nejste poněkud rozechvělí a v rozpacích, když vidíte podrobné záběry na mužské a ženské pohlavní orgány? Její tvorba je pro určitou část úctyhodných občanů velmi pobuřující: Jen se podívejte, jak útočí na naše nitro! Jak je troufalá! Odvažuje se nahlížet do temného jádra naší přirozenosti! Surrealisté jsou jiného názoru: Toyen přenáší na plátno poselství ze skrytých oblastí psychiky. Nenacházíte snad v jejích kresbách, kolážích a obrazech i své sny, vize, úzkosti a instinkty?
Jediná mezi surrealisty! Toyen svým bohatým dílem výrazně zasáhla do vývoje českého i světového výtvarného umění. Mohli bychom samozřejmě na tomto místě vyjmenovat a zmínit celou řadu dalších umělců, jejichž meziválečná tvorba měla stejný význam, ale nevšední malířka Toyen je nejvýraznější osobností právě proto, že byla žena...
červen 2002

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group