Archiv vydání magazínu Koktejl
POD VYŠEHRADSKOU SKÁLOU
- Kategorie: 1997 / 07 - 08
V polovině června se pod Vyšehradskou skálou opět utkaly naše nejlepší posádky osmiveslic o Primátorský štít v nejznámějším českém veslařském závodě, Primátorkách Beefeater, které příštího roku oslaví již své osmdesáté páté narozeniny.
![]() |
Z HISTORIE PRIMÁTOREK
Tradice nejznámějšího českého veslařského závodu spadá až na počátek století. Vůbec první klání o štít pražského primátora se na Vltavě totiž uskutečnilo na jaře roku 1910 pod názvem Svatováclavský závod osmiveslic. Samotná historie veslařského sportu na českých řekách je ale ještě o více než čtvrtstoletí starší.
Inspirace přišla z Anglie, kde se moderní podoba veslování zrodila takřka dvě stě let před prvními pražskými primátorkami, a to v roce 1715. V Praze se první závody, ještě na běžných veslicích, jely roku 1845 u příležitosti příjezdu prvního vlaku. O rozvoj veslování se na našem území hodně zasloužili již zmínění Angličané, kteří si na Slovanském ostrově dokonce otevřeli svůj veslařský kroužek.
Nejstarší český veslařský a bruslařský klub byl v Praze založen v roce 1875. Dnešní spolupořadatel Primátorek Beefeater, tehdy ještě družstvo Blesk, vzniklo o rok později. Posádka Blesku pak hned v létě téhož roku podnikla na čtyřveslici plavbu do Hamburku. Osm set padesát kilometrů dlouhou vzdálenost posádka překonala za jedenáct dnů. Po návratu byla slavnostně vztyčena klubová vlajka, jejíž podoba zůstala stejná do dnešních dnů.
K ustavení samostatného Veslařského klubu Blesk došlo 1. října 1879. Loděnici si členové klubu postavili na východním břehu Střeleckého ostrova.
Dalšímu rozvoji veslování však bránila absence velkého závodu, který by přitáhl diváky a také další zájemce o tento sport. Situaci českých veslařů rovněž komplikovaly národnostně motivované konflikty s českými Němci a rakouským svazem, které posléze vyústily až v úplný bojkot českého veslování.
Nová soutěž mohla vzniknout pouze za předpokladu, že české kluby budou mít dostatečný počet lodí, což se stalo roku 1909. Náčelník Českého veslařského klubu František Kašpar poté požádal pražskou městskou radu o patronát a cenu pro vítěze. První závod se měl konat téhož roku na svatováclavský termín, ovšem z technických důvodů byl přeložen na jaro roku následujícího. Trať byla vytýčena s neobvyklou zatáčkou pod Vyšehradem a cíl byl mezi pražskými mosty. K prvnímu startu se přihlásily celkem čtyři osmy, nakonec však přijely jen tři.
NETRADIČNÍ ZATÁČKA
Přitažlivost závodu spočívá mimo jiné v již zmíněné neobvyklé trati se zatáčkou. Důvod je prostý - pořadatelé chtěli učinit klání co nejsnáze přístupným široké veřejnosti. Proto byl i časem dojezd posunut mezi železniční a Palackého most. Populární zatáčka však nevydržela po celou dobu existence závodu a trasa se několikrát měnila. Letošní ročník se odehrál na trati se "zatáčkou."
Tradiční primátorská dráha má pět tratí a vzhledem k zatáčce i šikmý start. Posledních pět set metrů je pro závodníky značně obtížných na techniku, protože kolmé břehy Vltavy netlumí vznikající vlny.
Jen pro zajímavost: osmiveslice je vůbec nejrychlejší veslařskou lodí. Průměrná rychlost osmy mužů je na přímé trati 6 m/s, veslař na dvoukilometrové dráze vykoná dvě stě až dvě stě padesát záběrů.
Již od rána se na pravém břehu Vltavy shromažďovali diváci, kterých nakonec přišlo rekordních šest tisíc. Každého návštěvníka jistě zaujali starší dámy a pánové odění v historických námořnických uniformách s bíločervenými šerpami. "Naše kroje jsou ušity podle vzoru francouzských uniforem obchodního loďstva v období revoluce, kroj je zároveň jednou z podmínek členství," vysvětluje předseda spolku Vltavan Karel Klonfar. "Dnes už má Vltavan jiné poslání než v době svého vzniku, v současnosti se především zaměřujeme na udržování tradic. Naše účast na Primátorkách je naprostou samozřejmostí. Vždy zde vyhrává naše kapela, kterou doprovázíme krojovaným průvodem."
OBNOVENÁ TRADICE
Poslední tři ročníky Primátorek Beefeater jsou opět ve znamení vzestupu této tradiční soutěže.
Letos se přihlásilo šestapadesát osem, z toho sedmnáct do hlavního závodu včetně posádek ze Slovenska a anglického Leander Club Henley.
Pořadatelé atraktivnost závodu pro účastníky zvýšili také dotováním startu pro jednotlivé posádky.
Silná přeháňka, která sice nejprve nemile překvapila organizátory a diváky, neměla ovšem na bojovný výkon závodníků vliv, a tak nakonec všichni odcházeli domů spokojeni. Vítězem letošních Primátorek Beefeater se stala elitní posádka Dukly Praha.