ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

PROSTOR SE VALÍ Z PLÁTNA

 

Když bratři Lumi`erové při prvním veřejném předvedení svého kinematografu promítli krátký film „Příjezd vlaku do stanice“, diváci údajně v panice prchali. Z obrovské supící lokomotivy, která se na ně řítila, se jich zmocňovala hrůza. Kdo ví, jak by to s nimi dopadlo, kdyby zhlédli snímek nového trojrozměrného kina Oskar IMAX v Praze. Ovšem proč hned myslet na nejhorší...

Pokusy se simulací trojrozměrného obrazu nejsou v dějinách filmu ani fotografie ničím novým, jsou známy již od počátku minulého století. Technických systémů existuje několik a všechny mají jedno společné. Základem prostorového vidění je to, že se na svět díváme dvěma očima a každé z nich vidí realitu malinko z jiného úhlu. Triviálně řečeno, pravým okem se díváme trochu víc zprava, levým trochu víc zleva. Oba obrazy pak mozek spojí do jednoho a vznikne prostorový vjem. Podstatou trojrozměrné fotografie nebo filmu pak není nic jiného, než dvěma objektivy vzdálenými od sebe přibližně jako lidské oči pořídit souběžně dva obrazy (resp. filmové pásy) a při předvádění zajistit, aby se levý obraz dostal jen do levého a pravý do pravého oka. Když se to podaří, divák užasne. Obraz na plátně se před ním náhle rozprostře nejen do šířky a výšky, ale též do dálky.
Kanadská společnost IMAX, která v březnu zahájila provoz v prvním trojrozměrném kině v České republice, využívá k oddělení obou obrazů polarizační filtry, které poskytují dokonalý prostorový vjem a na rozdíl od jiných systémů neunavují zrak. Nenechte se proto překvapit, když před představením dostanete podivné velké brýle se zvláštní fólií místo skel. Právě tyto brýle se starají o oddělený přenos pravého a levého obrazu do pravého a levého oka. Bez nich uvidíte na plátně jen dva rozmazané, na první pohled stejné filmy, promítané přes sebe a prostorový efekt bude tentam. Můžete si to sami vyzkoušet.
Zážitek v kině Oskar IMAX je umocněn tím, že film je promítán na obrovské plátno (25 x 20 metrů) prakticky přes celou přední stěnu kinosálu. Tím zcela pokrývá zorný úhel divákových očí. V běžném kině stále periferně vnímáte neměnné okraje filmového plátna, a tak i při rychlých efektních scénách, např. automobilových honičkách, pociťujete plátno jako něco stálého, co se nehýbe a „nemůže na vás spadnout“. Jakmile však periferní vidění nedohlédne k okrajům filmového plátna, ztrácí zrak pevnou oporu a máte pocit, že jste přímo v místě dění. Při trojrozměrném představení se navíc prostor „vyvalí“ z pomyslného plátna až před váš obličej. A tak diváci fascinovaně natahují ruce, aby „si sáhli“ na rybu proplouvající jen pár centimetrů kolem jejich hlavy a uhýbají před obrovským tyranosaurem Rexem, jehož zubatá tlama se po nich s řevem ohání.
Filozofií společnosti IMAX je od jejích počátků na přelomu 60. a 70. let zprostředkovat divákům zážitky z míst, kam se běžný člověk nedostane, přinášet určité poselství odpovědnosti za přírodní krásy ohrožované lidskou činností, postihovat svět kolem nás v různých souvislostech. V programech neuvidíte akční honičky, nepotečou tam potoky krve a nikdo v nich nikomu neprostřelí hlavu, jak to známe z akčních hollywoodských trháků a z počítačových her, i když tvůrci vás samozřejmě o možnost občas se leknout a mírně poposkočit v sedadle tak docela nepřipraví. Filmy mají převážně přírodovědný a populárně vědecký obsah: Království afrických slonů, Modrá planeta, Everest, Galapágy (3D), Cesta raketoplánu Discovery, Vesmírná stanice (3D), Titanic a řada dalších.
Kino Oskar IMAX zahajuje v multiplexu Cinema City v nákupním centru Palác Flóra v Praze provoz čtyřmi filmy, zhruba jednou za měsíc bude program rozšířen o nový titul, přičemž stávající zůstanou v archivu k dalšímu využití. Již nyní je v tomto archivu přes 200 filmů. Připravuje se také projekt spolupráce se školami, které si budou moci objednat skladbu filmů aktuálně podle učebních osnov. IMAX chce pro tato představení pro školy získat sponzory, aby na ně mohl co nejvíce snížit cenu vstupného.
Společnost ale nerozvíjí aktivity pro domácí video, třebaže i pro podmínky domácího promítání už dnes existují technické systémy trojrozměrného obrazu či různá „domácí kina“. Sebelepší domácí videoprojekce se totiž nevyrovná přímému zážitku v kinosále s čistým digitálním zvukem dolby surround.
duben 2003
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group