ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

NEBOJTE SE KOUZLIT S BÍLOU

Řada těch, kteří chtějí fotografovat, si zvolila digitální fotoaparát i proto, že od něj čekala větší komfort než u klasického. Předpokládají, že když jde o novou technologii, bude pracovat sama. Často tomu tak je. Ale když přístroji pomůžeme, budeme se divit, co všechno ještě umí.
Kdo si vyzkoušel fotografovat klasickým fotoaparátem i digitálem, rychle zjistí, že snímky pořízené za dne a večer mají jiný odstín, natož snímky za denního světla a za umělého osvětlení. Dokonce se mu může tento barevný posun zdát výraznější u digitálu než u klasického fotoaparátu. Rozhodně to není vada. Čipy, na které v digitálu snímáme záběry, jsou totiž velmi citlivé na barvu. Ale digitál umí reagovat na různé světelné situace takzvaným vyvážením bílé.

NENÍ SVĚTLO JAKO SVĚTLO
Zjednodušeně řečeno, jde tu o světlo a jeho barvu. Lidské oko a mozek jsou na tyto rozdíly zvyklé a ani si je neuvědomujeme. Přístroj tak dokonalý není. Snímek pořízený během slunečního dne bude mít jasné zářivé barvy a někomu může připadat lehce do žluta. Večer při žárovce už bude žlutá barva jasně vést, ale při osvětlení zářivkou se může stát, že fotografie vyjde do modra. Namodralé odstíny barev můžeme dostat ale i za bílého dne, pokud je zamračeno.
Abyste si mohli sami v klidu porovnat, jak váš digitál pracuje s barevnými rozdíly světla, udělejte si několik zkoušek. Tento fotoaparát má tu výhodu, že vám nemusí být líto, že plýtváte políčky drahého filmu, a tak si zkuste vyfotografovat na automat stejný záběr pod mrakem a za plného slunce.
Stejně tak si za slunečného počasí, kdy se zdánlivě nic nemění, na zkoušku vyfotografujte stejný záběr ráno, v poledne a v podvečer. Snímky porovnejte a sami si odvodíte, jak se během dne barevný tón světla změnil a jak si s tím váš fotoaparát poradil.
Světlo tedy může mít v různých situacích různou teplotu a to pak ovlivní výsledný snímek. Někdy, hlavně když fotografujeme večer, mu to dodá zvláštní atmosféru, ale co s tím, když chceme co nejvěrnější barvy?

ZMÁČKNĚTE OVLADAČ
Určité barevné korekce se dají dělat i při úpravě fotografií, ale ani Photoshop nebo další programy nejsou všemocné. Vyvážení bílé je nesporná výhoda digitálu proti klasickému fotoaparátu. Nastavit můžete některou z předvolitelných hodnot, které už s různými odstíny světla počítají, nebo (pokud máte dražší přístroj, který to umožňuje) si nastavit bílou přímo na místě podle momentální situace. Stačí najít bílý předmět (pozor, aby byl skutečně bílý), zaměřit na něj přístroj a zadat tuto hodnotu jako bílou. Zbytek už si digitál sám dopočítá. Profesionální fotografové proto většinou nosí čtvereček bílého papíru rovnou ve fotobrašně. Je třeba dodat, že druhý způsob je samozřejmě nejpřesnější.
Kde máte funkci nastavení na svém digitálu a jak ji měnit, najdete v každém návodu, je to poměrně snadné. Výsledek vás určitě velmi mile překvapí. Hlavně za špatného počasí vám může vyvážení bílé hodně pomoci.
Majitelé kompaktů mohou využít to, že tyto přístroje nabízejí náhled snímku ještě před zmáčknutím spouště. Lepší přístroje tak výsledky různého nastavení bílé zobrazí rovnou na displeji. Některé přístroje také umožňují přidávat a ubírat stupně takzvané chromatičnosti, kdy si může fotografující měnit postupně sám barevnou teplotu, jak chce, až dostane nastavení, které se mu nejvíce líbí.
Hlavně zezačátku, než fotografující získá odhad, jak s bílou v různých situacích pracovat, se vyplatí cvičně si udělat řadu snímků s různým nastavením a porovnat je v počítači.

CO JE K NEZAPLACENÍ
Nastavení u digitálů je skutečně v některých situacích k nezaplacení, například při fotografování s bleskem. Můžeme se spolehnout na automat, většina přístrojů informaci, že je blesk zapnutý, sama zpracuje. Ale ani v tomto případě není od věci zkusit nastavení bílé. Vždy se pak můžete rozhodnout, zda příště budete nechávat vše na automatice, nebo fotoaparátu trochu pomůžete. Volte vyvážení se symbolem blesku, nebo, pokud ho přístroj nenabízí, denního světla. Ani tam, kde svítí žárovky, nepřepínejte na žárovkové osvětlení! Výboj z blesku žluté osvětlení přebije.
Kdy ale musíme zcela zapomenout na automatiku, jsou takzvané noční snímky. Slovo takzvané je namístě, protože se ve skutečnosti pořizují, když se začne šeřit. Lidské oko vidí několikanásobně kontrastněji než digitál, a tak když nám připadá, že je ještě téměř den, digitál (i klasický fotoaparát) už pořídí noční záběr.
Automatika by se pokusila vyvážit snímek a tím by ztratil na atmosféře. Doporučuje se nastavit bílou na denní světlo. Tím zůstanou zachovány syté teplé barvy nočních světel.
Vyvážení bílé se dá pochopitelně také využít k experimentování s různým zabarvením záběrů do teplých nebo studených tónů. Často je ale mnohem praktičtější pořídit záběr, který co nejvíce odpovídá skutečnosti, a pak si pohrát s různými barevnými odstíny až v počítači při zpracování snímku ve Photoshopu nebo jiném programu.
zpracovala Dagmar Cestrová

Přístě: noční snímky


Tabulka barevných teplot bílé*
Stín za jasného dne při modré obloze 7500 K
Zataženo 6500 K
Slunečno 5500 K
Bílá zářivka 4000 K
Další typ bílé zářivky 3000 K
Svíčka 2000 K
*Fotoaparáty často umějí zobrazit mimo heslo přednastavených režimů i číselnou hodnotu, se kterou právě pracují.

září 2005

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group