ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Voda jako živá

Názory, jak by měla voda na snímku správně vypadat, se různí i mezi profesionály. Někteří dávají přednost „živé vodě“, tedy dojmu, že je v pohybu. Dosáhne se toho tím, že voda vypadá jemně rozmazaná ve směru pohybu, zatímco okolí je brilantně ostré. Jiní zase nechávají vodu na snímku „zmrznout“, vidíte z ní tedy každou kapičku. Záleží tedy jen na vás, jakého efektu budete chtít dosáhnout.

Kapka vedle kapky

Pokud chcete na snímku zachytit každou kapku tekoucí nebo padající vody, potřebujete co nejkratší expoziční čas. Většina moderních fotoaparátů už nabízí skutečně extrémně krátké časy, nastavit je musíte manuálně. Pokud dáváte přednost přednastaveným programům od výrobce, zvolte sport, nenechte se mást jeho názvem, je určen právě na zachycení pohybu. Takový snímek ale bohužel asi nepořídíte levným kompaktem, časy, které takové přístroje nabízejí, jsou příliš dlouhé (1/125 na to třeba nestačí).

Protože voda pak vypadá na snímcích pořízených s krátkým časem, jako by ji děda Mrazík nechal ve vteřině zmrznout, vypadá efektně hlavně v detailech a polodetailech padající (kapající) vody. Nic vám ale nebrání vyzkoušet si i celkové snímky. A ještě poznámku – je zbytečné velmi krátkým časem fotografovat klidné vodní plochy v krajině.

– Nastavte tedy co nejkratší čas.

– Fotoaparátu můžete pomoci vytvořit ostřejší snímek, když zvolíte širokoúhlý objektiv (tedy žádný zoom) a od fotografované scény trochu poodstoupíte. Výřez dotvoříte v počítači.

 

Živoucí voda

Někteří fotografové dávají přednost dojmu, že voda teče i na fotografii, tedy je proti okolí jemně rozmazaná. Míra rozmazání ale rozhoduje o tom, nakolik vypadá snímek věrohodně. Nic se totiž nesmí přehánět, při příliš dlouhém času zbude z vody jen šmouha.

– Zkuste experimentovat a nafoťte si místo různě dlouhými časy, máte pak větší šanci si vybrat ten nejzdařilejší snímek.

– Voda v pohybu vynikne, jen pokud má zcela ostré okolí. Foťte tedy raději ze stativu nebo fotoaparát na něco položte. Pokud tuto funkci váš fotoaparát nabízí, využijte dálkové ovládání spouště, abyste vyloučili jakýkoliv pohyb aparátu.

– Nepoužívejte zoom, ale raději širokoúhlý objektiv. Výřezy si pak v klidu můžete udělat až v počítači. Pamatujte, že větší hloubka ostrosti je za místem zaostření než před ním, ostřete tedy zhruba do první třetiny scény.

 

Jako diamant

O tom, zda bude na fotografii voda vypadat jako nádherný diamant, proud křišťálu, nebo jen nicneříkající šmouha, nerozhoduje pouze čas, podstatnou roli tu hraje světlo. Záleží na tom, v jakém úhlu na proud vody dopadá. Efektní snímky mohou sice vzniknout i v protisvětle, ale to už vyžaduje určitou zručnost. Pamatujte, že voda se při fotografování chová podobně jako sklo – světlo částečně propouští, ale především ho odráží.

– Zkuste nejprve fotografovat vodu se sluncem v zádech, pak si teprve v klidu zaexperimentujte a několikrát změňte stanoviště.

– Zkuste pro stejný snímek několikrát změnit expozici. U některých fotoaparátů si můžete zhotovení takovéto série snímků nastavit automaticky.

– Nefoťte v poledne – slunce stojí nejvýše a krajinu zplošťuje, jděte raději na vyhlédnuté místo po ránu (namodralé světlo) nebo k večeru (nazlátlé světlo).

– Pokud se obáváte takzvaných přepalů (přesvětlených míst), i tady vám pomůže série různě exponovaných snímků. Segmenty jednoho snímku pak můžete vložit v počítači do druhého a přepaly nebo naopak příliš tmavá místa tak vykrýt. Pokud si na to netroufnete sami, požádejte někoho zkušenějšího. Snímky samozřejmě musí být ze stejného místa a fotoaparát musí mít při snímání stejnou polohu.

 

A co filtry?

U digitálů můžete docela zapomenout na filtry barevné a takzvané efektové, protože počítač je plně nahradí. Navíc vám umožní kdykoliv se vrátit k původnímu snímku. Vyplatí se ale pořídit si polarizační filtr a neškodí přikoupit i filtry přechodové. Polarizační filtr tím, že pohlcuje světlo odražené z určitého směru, vodu jako kouzlem zprůhlední. Také zjemní barvy. Je to efekt, který počítačem dodatečně nevytvoříte.

Pokud chcete fotit v protisvětle, můžete zkusit přechodový nebo jiný filtr, kombinujte je. Jaké filtry koupit, vám poradí každý prodejce fotoaparátů a většinou ani nejde o nákladnou záležitost.

 

závěrem

Experimentujte, foťte, zkoušejte. A přemýšlejte, jak to, co vidíte očima, nejlépe zachytit fotoaparátem. Dobrý snímek se někdy podaří i při letmém zachycení okamžiku, ale většinou nejprve vznikne v mysli autora a tomu se pak podaří svou představu uskutečnit.

zpracovala Dagmar Cestrová
duben 2006

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group