ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Na koncertě se zapotíme

Paní nebo slečna Petra naťukla oblast fotografování, která patří k jedněm z nejsložitějších. Jde v podstatě o reportážní fotografii, při které je navíc ještě většinou málo světla, a fotografie, to je světlo. Každý fotograf se pak pere s tímto problémem trochu jinak. U digitálního fotoaparátu vám ale na rozdíl od klasického může pomoci, že výsledek svého snažení trochu vidíte na displeji.

Automat moc nepomůže

Dá se říci, že pokud jste majitelem levného kompaktu, který má pouze automatické režimy, pak na dobrý snímek můžete zapomenout. I když někdy i technicky nepříliš zdařilá momentka může mít v budoucnu pro někoho velkou cenu...

Lepší digitály už nabízejí poloautomatické režimy, které jsou výhodné pro méně zkušené fotografy. V režimu P (někdy

je značen i jinak) si fotoaparát nastavuje clonu a expozici, vy pak ale můžete ještě ovlivnit spoustu dalších věcí. Výrobci navíc nabízejí i přednastavené kreativní poloautomatické režimy pro různé podmínky.

Připravte se ale na to, že se v tomto případě ještě budete muset:

1) vypořádat se všemi ruchy kolem, jako jsou rozdivočelí diváci, rozhýbaní hráči a ďábelsky se měnící osvětlení – je ho poměrně málo a ještě se rychle mění barvy,

2) vyrovnat se šumy.

 

Co udělat nejprve

Přístroji především musíte určit, s jakou má pracovat citlivostí (ISO), podobně jako jste si mohli u klasického fotoaparátu koupit různě citlivý film. Dnes už výrobci nabízejí i na levnějších kompaktech vysoké citlivosti. Vyšší ISO nastavujte ale jen tehdy, když nižší než 400, případně 800 už prokazatelně nestačí. Zvyšuje se totiž nebezpečí šumu (vypadá jako zrnitost v tmavých částech snímku).

Pak se podívejte, zda má váš fotoaparát stabilizátor obrazu a je zapnutý.

Ne vždy se hodí pro takovéto fotografování blesk. Někdy je výhodnější ho vypnout nebo jste naopak tak daleko, že nepomůže (ob-vykle dosáhne do 2–5 metrů). Blesk si nastavte na co nejmenší intenzitu, vyhnete se přepalům a světlo z blesku nepřebije atmosféru.

 

Nebojte se pokusů

Když teď napíšu, abyste si nejprve zkusili i pár záběrů na automat, fotografové mě asi budou lynčovat. Mohou vám ale posloužit k tomu, abyste si udělali jasno, jak si se situací váš fotoaparát sám poradí. Ve Photoshopu se pak můžete podívat, jakou expozici nastavil. Při stejné scéně totiž asi vyjdou rozdílné výsledky, protože kmitající světlo a světelné efekty dávají digitálu pořádně zabrat.

Pak pracujte v poloautomatickém programu P a nakonec si zkuste přednastavený poloautomatický režim pro fotografování v noci (někdy je označen jako noční portrét). Sami si pak vyberete, co vám vyhovuje.

A pak už zkuste předvídat, co se asi bude dít (třeba si vyčíhejte moment, kdy se zpěvák objeví mezi bednami, které vám právě překážejí ve výhledu).

 

Co může pomoci

Co určitě využijte, pokud to váš fotoaparát umožňuje:

1) Přepněte na bodové měření a to nasměrujte na hlavní postavu záběru.

2) Využít můžete i sekvence snímků s různou expozicí (fotoaparát vám kromě vámi nastaveného snímku zhotoví ještě jeden „tmavší“ a jeden „světlejší“ a v počítači vyberete nejlepší). Zkuste také korigovat expozici do minusových hodnot. Vše kontrolujte na displeji.

3) Pracujte s různým nastavením bílé, výsledek opět orientačně vidíte na LCD. Pokud používáte blesk, pak nastavte bílou na denní světlo – slunečno.

4) Hodit se může i zhotovení série snímků – například ve chvíli, kdy se bojíte, že vám fotografovaný objekt uteče ze záběru. Musíte ale obětovat použití blesku.

5) Pokud to váš přístroj umožňuje, nastavte redukci šumu.

6) Zapněte redukci červených očí.

 

S čím asi bude problém

1) Reflektor v záběru může snímek znehodnotit a velký výboj světla nesvědčí ani samotnému fotoaparátu. Zkuste se stavět tak, abyste viděli ve fotoaparátu velký zdroj světla zakrytý postavou nebo nějakým předmětem na jevišti. Jemná zář kolem pak už nevadí.

2) Pokud se vám ve výhledu pletou šňůry, mikrofony a podobně, zkuste je alespoň šikovně zakomponovat do snímku.

3) No a pak je tu šum. S ním se zatím výrobci fotoaparátů perou. Částečnou korekci ale ještě můžete provést v editorovacím programu (Photoshopu, Zoneru atd.) a existují i specializované prográmky (třeba Noise Ninja). Pokud je nevlastníte, zkuste se pozeptat po známých nebo ve fotolabu, zda vám snímky neupraví.

 

Ptejte se

U komornějších typů pořadu někdy pořadatelé přímo zakazují používat blesk, proto je dobré a slušné se před koncertem na možnost fotografování pořadatelů zeptat. Odměnou může být třeba i výhodnější místo, než jaké máte jako divák ve „sto dvacáté“ řadě. Dobrým fíglem je nabídnout fotografie. (Pokud si nejste jisti výsledkem, nevadí, vždy se můžete dodatečně omluvit.) A pak hlavně nezapomeňte, že vlézt můžete leckam (někdy i na okraj jeviště), ale vždy jako duch – nerušit diváky ani kapely, nemuselo by to třeba dobře dopadnout.

zpracovala Dagmar Cestrová, foto Marek Wágner

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group