ikoktejl

  • Vychází Koktejl Special Léto

    Na stáncích od 28. června.

Dokonalost na kolejích

Dokonalost

Je obdivuhodné, že ani nejvyšší evropské hory nezabránily stavitelům ve Švýcarsku v budování patrně nejdokonalejšího dopravního systému v Evropě, a pomineme-li Japonsko s jeho šinkanseny, pak nejspíš i na světě.


Ne náhodou jsou dnes Švýcaři označováni za vicemistry světa (právě za Japonci) a mistry Evropy v jízdě vlakem. Každý z obyvatel alpské konfederace (včetně nemluvňat) nasedne do vlaku v průměru čtyřicetkrát za rok. Pro srovnání: v daleko lidnatějším Japonsku je to pětapadesát jízd, u nás – v podobně zalidněném Česku – naopak jen osmnáct.

Švýcarské dráhy se od roku 1844, kdy v Basileji otevřeli pionýrskou dvoukilometrovou trať, rozrostly zatím ke třem tisícům kilometrů spolkových drah a dalším stovkám kilometrů tratí privátních. Ale staví se vesele dál. Například staleté hlavní tunely skrz Alpy na jih do Itálie – Gotthard a Simplon – mají do deseti let nahradit nové, jimiž se budou prohánět rychlovlaky.

Právě vysokorychlostní železnice jsou nyní asi to jediné, co Švýcarsku na kolejích z pohledu železničního fanouška schází. Přesto se tady lze svézt na některých úsecích rychlostí bezmála 200 km/h. Zajíždějí sem ze sousedního Německa a Francie supervlaky ICE a TGV, jen se tu zkrátka nesmějí prohánět svým obvyklým tempem blížícím se 300 km/h.

Ovšem při pohledu z okna je nakonec možná lepší, že vlaky ve Švýcarsku nejezdí až tak rychle. Některé si na své „pomalosti“ dokonce zakládají: jedná se o turistické „panoramatické“ expresy, převážně horské úzkokolejky a zubačky, jež lenivým tempem brázdí kýčovitě nádhernou švýcarskou krajinu.

Nejslavnější z nich, Ledovcový expres, vyráží několikrát denně v obou směrech na trať mezi Zermattem na západě a Svatým Mořicem (či Davosem) na východě a loudá se na 300 kilometrech osm hodin! Za tu dobu mohou turisté z obřích oken i skrz částečně prosklenou střechu speciálních vyhlídkových vagonů spatřit 4478 metrů vysoký bájný Matterhorn, 2033 metrů nad mořem ležící nejvyšší bod trati Oberalppass, 291 mostů, 91 tunelů, ale také bezpočet alpských vsí, pastvin, řek i hor. Jen ledovec není přímo z vlaku vidět žádný. Ale vystoupíte-li cestou, celkem blízko trasy jich najdete hned několik: nad Zermattem je jeden dobře vidět z Gornergratu, nad Brigem stéká do údolí slavný 22 km dlouhý ledovec Aletsch, zapsaný v seznamu UNESCO, a nedaleko Andermattu se rozkládá Rhonský ledovec, z něhož pramení stejnojmenná řeka.

Můžete zkusit též vlak Golden Pass. Ten sice nešplhá tak vysoko do hor jako jeho konkurenti, ale nabízí cestou z alpského Zweisimmenu přes Gstaad do Montreux na břehu Ženevského jezera jinou lahůdku: exkluzivní sedadla na čele vlaku, jako kdybyste seděli v kabině strojvůdce. Ten přitom řídí vlak z malé kabinky nad vámi.

Nepřekonatelným výškovým extrémem ovšem zůstává železnice Jungfrau. Síť zubaček nad Interlakenem vás vyveze až do výšky 3454 metrů nad mořem, takže vrcholová stanice Jungfraujoch musí být v pásmu věčného ledu zakopána v jeskyních ve skále. V Evropě se vlakem nikde výš nedostanete! Ovšem to ani v Japonsku, a tak musíte počítat s tím, že tyhle vláčky jsou věčně přeplněné davy japonských turistů.

Vyhlídkové „expresy“ jsou turistickým hitem Švýcarska, ale za svezení rozhodně stojí i běžné vlaky. Vždy přesné, zásadně čisté, často nové a obvykle klimatizované. Ve druhé třídě jsou poměrně plné, jelikož vlakem tu jezdí snad každý, ale takřka vždycky si lze sednout. V první třídě bývá volněji, ale pozor – nikoli ráno, když jedou manažeři do práce! To na každém stolečku září obrazovka laptopu a do ticha moderních vagonů je slyšet jen slabý šum klimatizace a klapání klávesnic přenosných počítačů. Jsou to takové šikovné pojízdné pracovny. Mají tu i jiné vymoženosti: například kdo chce po ránu ve vlaku dospat, uvelebí se v takzvaném „ruheabteilu“. Tady se zbytečně nechodí, zásadně nemluví a už vůbec nezvoní mobily. Skrývá to malé riziko: tichý režim se týká i palubního rozhlasu, a tak ve spánku lehce přejedete svou cílovou stanici.


TIP KOKTEJLU


Jeden z nejkouzelnějších úseků trati, zvaný Albulská železnice, sdílí Ledovcový Expres s jiným vyhlídkovým vlakem, který si říká Bernina expres. Ten startuje z Churu divokými serpentinami Albuly s točitými mosty a tunely, jež kandidují na zápis do seznamu UNESCO, a přes průsmyk Bernina ve výšce 2253 metrů se spouští zase hluboko do údolí s cílem až v italském Tiranu.


Co je swiss pass?

Jde o jízdenku Švýcarského dopravního systému STS. Existuje několik druhů, tak aby vyhovovaly opravdu všem a nabízejí řadu výhod. Podrobné informace najdete na stránkách www.swisstravelsystem.ch, kde je rovněž uveden vyčerpávající seznam prodejních míst. V České republice jsou to všechny pobočky níže uvedených cestovních kanceláří: www.cedok.cz, www.firotour.cz, www.cdtravel.cz, www.swisstravel.cz.

Asi největším divem pro českého cestujícího je bezvadně fungující švýcarský jízdní řád, postavený na takzvaném taktu. Jde o to, že vlaky z různých směrů se přesně v daný čas sjedou na pět minut do jedné velké stanice (například Lausanne či Bernu), tam cestující přestoupí do návazných spojů a po chvíli je stanice opět prázdná: všichni spokojeně pokračují dál svým směrem. Málokdy se vám stane, že musíte někde na přestup čekat, a pokud přece, určitě nikdy déle než 30 minut. Takový je interval vlaků na hlavních tratích jako z Curychu do Luzernu či Bernu nebo až do Ženevy, stejně jako opačně třeba ze Ženevy do Lausanne, Bernu a Curychu. Tak si představte, že by takhle často jezdily vlaky mezi Prahou a Ostravou či Českými Budějovicemi… zdroj: Schweiz Tourism

užitečné kontakty

www.glacierexpress.ch

www.rhb.ch

www.goldenpass.ch

www.wilhelmtellexpress.ch


You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group