Archiv vydání magazínu Koktejl
Mejdan v katakombách
- Kategorie: 2010 / 01
TEXT A FOTO: STANISLAV JURÁŇ a RADEK KRIŠTOF
Jsou jich stovky, možná tisíce. Poznáte je podle gumáků, čelovky a špinavého oblečení. Vkrádají se potají do pařížského podzemí, někteří tu tvoří graffiti, jiní pořádají taneční party. Všichni ale touží poznat tak trochu jinou Paříž… Lidem, kteří se vydávají do katakomb, se říká cataphiles, zkráceně catas. Když jdou v plné výbavě po ulici, tak jim kolemjdoucí mávají a občas s nimi prohodí pár slov. Pařížské ulice svým podzemníkům veskrze fandí. Nikoliv však policie. Zejména o svátcích a o víkendech katakomby prochází speciální jednotka policie, která má za úkol monitorovat podzemní aktivity a vyhledávat a pokutovat případné cataphiles. Na celých 300 kilometrů chodeb je ale jen pár skupinek policistů, takže riziko odhalení je opravdu nízké. Ironií je, že sami policisté se často rekrutují z řad bývalých cataphiles. Vloni jsme se do pařížských katakomb vydali už podruhé. S jedním z cataphiles jsme měli domluvenou ukázku druhého nejdelšího souvislého systému o délce pětadvaceti kilometrů, nacházejícího se pod Place d'Italie v centru Paříže. Branou do podzemí byl tentokrát poklop u jedné ze stanic metra. Náš průvodce Dorian poklop pomocí lana s karabinou ve chvilce otevřel, a my jsme z přeplněné ulice vklouzli do temného podzemí. Než jsme za sebou poklop zavřeli, všimli jsme si policistů, kteří k nám běží jako o závod. Neměli ale šanci. „Nemají poklop čím otevřít,“ pousmál se Dorian, „sem dolů se navíc neodváží.
PARTY MEZI KOSTMI
Sestupovali jsme po žebřících do hloubky dvaceti pěti metrů pod pařížské ulice. Procházeli jsme dlouho chodbami, až jsme došli k jednomu z rooms, jak se nazývají větší prostory, kde většinou bývá něco na způsob stolu a také místo, kde se dá posadit. Velkým roomům se říká sály, tento se jmenoval Salle K. Dorian nám vyprávěl, že právě v takových sálech se pořádají různé party. Ne vždy ale skončí dobře. Naposledy prý probíhala velká party v přístupné části katakomb mezi vyskládanými ostatky celých 14 dní. Tyto akce mají fantastickou atmosféru – prostory osvětlují svíčky a staré karbidové lampy, k tomu hraje dobrá muzika a všude je plno občerstvení. Poslední večer této dlouhé party se tu sešlo ale opravdu velké množství lidí, kteří v opilosti poničili poskládané kosti. Oficiální část podzemí se proto od zbytku katakomb oddělila železnými mřížemi, ale v křemitém pískovci se relativně dobře kope, a tak je jen otázkou času, kdy do ní cataphiles opět proniknou. Cataphiles tvoří na první pohled jednu velkou rodinu, jejíž členové se navzájem respektují. Přesto se mezi nimi vyskytují různé frakce, které proti sobě otevřeně vystupují, například The Rats nebo frakce FC. Všude v katakombách lze nalézt jejich tagy, nasprejované značky různé kvality, které vyznačují teritorium jednotlivých frakcí. Někteří cataphiles se specializují na prokopávání zatarasených prostor. Francouzské úřady totiž čas od času zlikvidují některý vstup do podzemí nebo celou oblast zazdí. Vznikají také četné sály s vytesanými sochami či nádhernými malbami.
300 KM TEMNOTY
Spletitý systém podzemních chodeb, obrovských sálů, starých stok a různých plazivek začal pod dnešní Paříží vznikat už v době římského osídlení. Tehdy začali Římané v podzemních štolách těžit pískovec a kameny pro své monumentální stavby. Podzemní chodby se během staletí rozšiřovaly a spojovaly do větších celků a využívaly se k různým účelům. Když například během napoleonských válek praskaly pařížské hřbitovy ve švech, tak se do podzemí přestěhovaly ostatky šesti až sedmi milionů lidí, které tu odpočívají dodnes. V oficiální a přístupné části katakomb je možné tuto největší kostnici světa spatřit. Ostatky jsou tu dokonale vyrovnané do sloupů a řad. Ovšem v jiných, veřejnosti nepřístupných úsecích katakomb najdete místa (především pod hřbitovy), kde jsou chodby kostmi zasypané až po strop. V roce 1777 pověřila městská radnice nově vzniknuvší generální inspekci dolů, aby podzemní prostory zmapovala. A tak dodnes nalézáme na zdech chodeb rok zaznačení a jméno inspektora, který tudy před staletími procházel. Dnes je pod Paříží obdivuhodný labyrint v délce tří set kilometrů. V téměř každé chodbě najdete název ulice, pod kterou vede. Jak ve Francii přicházely a odcházely revoluce, tak se názvy ulic i jejich podzemních sester měnily. Ovšem díky obrovskému rozsahu podzemí nebylo možné provést korekci všude, a tak se na mnoha místech dochovaly názvy ulic, které už na povrchu nenajdeme.
NA ROZCESTÍ MRTVÝCH
Také další den bylo naším cílem putování po největším systému katakomb. Brzy jsme došli na velmi známé místo La Plage. Jedná se o podzemní pláž – zeď sálu zdobí malba velké vlny podle vzoru japonského dřevorytce Hokusawy a podlahu pokrývají haldy písku. Odtud jsme pokračovali k památníku jedné z obětí katakomb – dívky, která se po třinácti letech chození v katakombách ztratila. Cataphiles jí vytvořili smuteční desku ve zdi. Od památníku jsme pokračovali dále na sever k podzemí montparnasského hřbitova, kde se nacházejí chodby plné kostí. Po cestě se ale vyskytla překážka v podobě vysoké hladiny spodní vody, a tak jsme museli zatopené chodby dlouze obcházet. Na jednom místě bylo dokonce vody tolik, že jsme chodbu překonávali rozporem po úzké římse na jejím okraji. Nakonec jsme ale po půldruhé hodině chůze dorazili ke Carrefour des Morts, Rozcestí mrtvých. Pod rozsáhlým montparnasským hřbitovem vedou chodby v několika patrech. Vydali jsme se přímo do středu hřbitova ke kruhové chodbě, z níž vybíhají paprskovitě další chodby, přeplněné kostmi. Pohled na tyto ostatky ale není pěkný – kvůli častým návštěvám cataphiles jsou polámané a zanesené blátem a hlínou. Třetí den jsme měli v plánu návštěvu labyrintu Souterrains du Val de Grâce. Této nejsložitější části podzemí se říká Bermudy. Každých pět metrů se tu chodby dělí na čtyři další a tvoří tak obrovský systém nepravidelného tvaru. Měl jsem smíšené pocity, protože jsem se tu vloni ztratil a nebylo to nic příjemného.
SVĚTLO NA KONCI TUNELU
Tenkrát jsme se s kamarády rozdělili – oni šli do Salle de la Musique, já jsem zůstal na místě a fotil. Asi po hodině fo- cení jsem si uvědomil, že se ještě nevrátili. V ruce jsem měl mapu a šel jsem podle ní k Hudebnímu sálu. Přestože jsem tudy ten den šel už počtvrté, nebyl jsem s to cestu najít. Mapa je tady opravdu k ničemu. V tu chvíli cítíte naprostou bezmoc. Jste sami uprostřed nekonečných chodeb a jediným světélkem naděje je vaše čelovka. Můžete křičet, můžete řvát, dělat cokoliv, nepomůže to. Nelze ani popsat, na co všechno člověk v takovou chvíli myslí. Aniž byste chtěli, tak podvědomě myslíte na ty, kteří zde mají náhrobky, nebo na skutečnost, že východ z obrovského bludiště je velký asi jen půl metru a snadno jej přehlédnete. Tenkrát to ale dopadlo dobře – s přáteli jsme se nakonec našli. S těmito pocity jsem tedy postupoval směrem k Bermudám, tentokrát jsme ale byli vybaveni kompasem, v podzemí neocenitelným pomocníkem. Zdrželi jsme se tu jen chvíli, navštívili známá místa, na jihu Bermud jsme se opět ztratili, ale kompas nás z labyrintu bezpečně vyvedl. Ten den jsme se vydali ještě k podzemnímu bunkru, který zde za války vybudovali Němci. Od tehdejšího ležení hnutí francouzského odporu Résistance byl vzdálený jen dva kilometry, přesto o sobě nevěděli. pařížském podzemí jsme strávili tři dny a ušli mnoho kilometrů. Kouzlo katakomb se podepíše na každém. Mnohahodinové náročné pochody, pocity úzkosti při dlouhém bloudění, staleté nápisy i nedávné náhrobky, ale také opravdová umělecká díla, spousta zábavy a neopakovatelná atmosféra – to vše se vám vryje navždy do paměti. Stejně jako niterná radost, když po několika dnech v podzemí zahlédnete denní světlo.