ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Čím se maže TYGR?

tygr

TEXT: IVAN BREZINA (MAG. MAXIM), FOTO: PROFIMEDIA.CZ

Všechno začalo někdy koncem 19. století. Bylinkář Aw Chu Kin z jihočínské provincie Fu-ťien odešel hledat štěstí do Barmy (dnešní Myanma).

 

V Rangúnu se oženil a otevřel si lékárnu se vzletným názvem Síň věčného míru. Podle oficiální verze si s sebou přinesl prastarý recept na zázračnou mast, kterou kdysi používali pekingští císaři. Měla prý léčit vše od pokousání komáry přes bolesti svalů a hlavy až po nachlazení. Pan Aw mast zkombinoval s tradiční barmskou medicínou a zdokonalenou verzi začal vařit doma na sporáku. V roce 1872 se mu narodil syn Boon Haw a po něm mladší Boon Par. V jihočínském dialektu hakka to znamená „vznešený tygr“ a „vznešený leopard“. Zvláštní jména... Bylinkáři Awovi se ale moc nedařilo. Jeho žena prý dokonce musela, když v roce 1908 zemřel, prodat šperky, aby mu mohla vystrojit důstojný pohřeb. Zbyl po něm jen ten tajemný recept. Podle neoficiální verze rodina získala tajný recept až po otcově smrti. Mladší syn Boon Par prý pracoval u barmského lékárníka jménem U Thaw, který mu recept svěřil na smrtelné posteli. Boon Par recept vylepšil a pod názvem Desetitisíckrát zlatá mast začal mazání prodávat v zastrčených uličkách Rangúnu. Pak se do toho ale vložil jeho starší bratr Boon Haw. „Když se nebojíte snít a máte dost odvahy své sny splnit, nabízí vám svět nekonečné možnosti,“ prohlásil údajně a rozjel agresivní reklamní kampaň. Začal neskromně – mast pojmenoval po sobě. Tygří mast je prý obchodně tak úspěšná proto, že v sobě koncentruje astrální sílu zvířete, jehož sílu lidé odedávna uctívají. Spíš mají ale pravdu ekonomové, kteří Boon Hawa prostě označují za marketingového génia. Vymyslel třeba „tygří auta“, jejichž kapoty zdobily velké plechové hlavy tygrů. Do stran jim trčely drátěné vousy, oči ze žárovek místo světlometů rudě blikaly, klaksony imitovaly tygří řev. Tyhle nepřehlédnutelné stroje začaly mast rozvážet po rangúnských lékárnách. Stačilo pár šokujících nápadů. Expanze, která následovala, je v učebnicích marketingu označována za jeden z největších obchodních úspěchů všech dob. Zájem o „zázračný lék“ byl tak obrovský, že za pár let museli bratři výrobu přesunout z prašných uliček provinčního Rangúnu do strategicky položeného Singapuru. Po první světové válce vrhli na trh kromě původní bílé varianty i silnější červenou. Během 20. let minulého století ovládli trh v Malajsii, Hongkongu, Číně, Thajsku... Z lokální značky se rychle stal světoznámý produkt. Tygří mast se dodnes vyrábí v Singapuru, odkud se vyváží do sedmdesáti zemí. Firma už sice nemá s rodinou Awových nic společného, ale stále se jmenuje „Haw Par Brothers“. Každá šestihranná sklenička Tygří masti nese obrázky tygra a leoparda. Na Tygří masti přitom kromě značky není nic tajemného. Obsahuje jen mentol, kafr a aromatické oleje. Fenomenální úspěch Tygří masti tak možná opravdu vypovídá o hlubinné lidské potřebě nechat se ovládat magickými symboly.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group