ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Ve víru masopustu

 

masopustText a foto Tomáš Kubeš

 

Masopust, to je vlastně totéž, co v jižnějších zemích exotický karneval. Jen místo polonahých tanečnic, které by u nás mrzly, na bujarých oslavách křepčí třeba postavy oděné do slámy.

 

V posledních letech masopust zažívá svou renesanci. Často se jej sice nepodařilo obnovit v původní podobě a slavnosti mívají ráz především bezbřehé zábavy a bohaté hostiny, stále se však najdou místa, kde má masopust svůj starodávný řád a pevná pravidla. Správný masopust probíhá o masopustním úterý, čtyřicet dnů před Velikonocemi. Může se tedy stát, že se podle kalendáře koná na konci ledna, v únoru, nebo i v březnu. Původ maškar se spojuje především s koncem zimy a začátkem polních prací. Jinak je to hlavně pohanský svátek, který má kořeny až ve starověkém Egyptě. U nás se objevuje podle historiků někdy ve 13. století, kdy se čas veselic a bujaré zábavy rozšířil po Evropě. Tehdy ovšem veselí a zábava byly poněkud živější a delší, než je zvykem nyní, a proto byl masopust církvi trnem v oku. Vše podle tradic začínalo na Tučný čtvrtek, kdy měl každý vypít, co hrdlo ráčí a sníst co nejvíce tučného jídla, aby byl po celý rok silný. Veselili se všichni, ať to byl pán, král, sedlák či sluha. O masopustní neděli vyhrávaly kapely na návsích a všichni směřovali na tancovačky, které byly často až do rána. O masopustním pondělí tančili ženatí, a svobodná chasa mohla jen přihlížet. Úterý býval nejvíce očekávaný den, kdy vyrazily masky v průvodech po koledě celou vsí. U každého domu zahrála muzika, zatančila se dvě tři kola a maškary dostaly koblihy, uzené, vejce a pivo. Průvod maškar tradičně končíval tancovačkou.

 

masopust2

 

Pak započal čtyřicet dní dlouhý půst, až do Velikonoc. Ve středu již bylo všude jako po vymření a nastal čas příprav na jarní práce. Se změnami doby se změnila i pravidla pořádání masopustu. Často už není možné pořádat masopust v úterý, a tak se průvod maškar vydává na svou pouť nejčastěji v sobotu nebo v neděli. Nezměněna zůstala tradice jen na několika posledních místech. Někde má průvod pevnou hierarchii v počtu a charakteru konkrétních masek, jinde naopak každý rok vymyslí nějaký nový prvek ze současnosti, a tak není problém potkat i třeba masku teroristy se samopalem nebo různé filmové hrdiny. Hlavní postava masopustu se také podle regionů liší. Například na Valašsku a jižní Moravě se na konci masopustu pohřbívá basa, na Vysočině a Valašsku se poráží kobyla. Na Milevsku zase pohřbívají zhýralého Bakcha, kterému se ovšem říká hezky po česku Bakus. Někde můžete v průvodu potkat masku medvěda, masky zvířat nebo třeba vodníka. V každém případě je to vždy velká taškařice a legrace. Kdo chce zažít více, určitě by se měl vydat na některé z míst, kde se masopust koná a užít si bujaré veselí ve víru maškar naplno.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group