ikoktejl

České základny v Chorvatsku

České základny v Chorvatsku

Připravil Igor Jícha

V druhé polovině června jsem s kamarádem vyrazil do Chorvatska navštívit některé české potápěčské základny. Bohužel jsem neměl tolik času, abych mohl navštívit všechny, i tak to bylo na týdenní cestu namáhavější, než jsem čekal.

Chorvatsko je pro nás, suchozemské červy, pořád srdeční záležitost, a i když si někteří říkáme, že příští rok už opravdu ne, stejně se tam pořád vracíme. A rádi.

Pro potápění v Chorvatsku, potřebujeme povolení „Ronilačku“. Ta má platnost jeden rok, vystaví vám ji v každém dive centru. Může být buď pro potápění v rámci dive centra, tady je cena 100 kun, nebo za 2400 kun pro potápění bez nutnosti asistence dive centra.

Dive centrum LAMKRA

Prvním cílem byla nejbližší česká základna a to Dive centrum LAMKRA v Rabacu, najdete ji na jihovýchodním pobřeží Istrie v rezortu Maslinica, je vzdálená asi 50 m od moře. LAMKRA má již za sebou 17 let existence, provozuje základny dvě, jednu v Rabacu a druhou v Preluku. Ten, koho baví potápění na vracích, je určitě na správném místě, v okolí základny jich je celkem 16, v hloubkách od 15 m – řecká motorová loď „Peltastis“ až do hloubky 65 m – italský torpédoborec „Stella Polare“. Náročnost ponorů je různá, od OWD až k TEK. K ponorům na některé vraky je potřeba koncese, základna ji vlastní.

Vybavení, služby

– 2x kompresor Bauer, 30 kompletů, učebna, recepce, kurzy SSI, PADI, TSA, RAB, plnění vzduch, nitrox, trimix

– celkem 23 lokalit z toho 10 vraků

Lodě 1x 12 m pro 12 potápěčů

1x 20 m pro 12 potápěčů (safari loď – 6 kajut po dvou postelích)

Ubytování a okolí

– základna nenabízí vlastní ubytování, bez problémů vám ale zařídí ubytování do 5 minut od základny v některém z hotelů nebo kempů, se kterými spolupracuje. Záleží jenom na vaší peněžence.

Výhodou základny je umístění přímo u moře, z mola vstupujete pohodlně rovnou do člunu.

Základna v Preluku

– Opatija na břehu moře.

Vybavení, služby

– 2x kompresor Bauer, 30 kompletů, recepce, učebna, bar, restaurace, kurzy SSI, PADI, TSA, RAB

– celkem 36 lokalit, z toho 14 vraků

Plnění: vzduch, nitrox, trimix

Lodě 1x 9 m pro 12 potápěčů (gumový člun); 1x 14 m pro 12 potápěčů

Základna je partnerem a vycvikovým centrem Submatix rebreather

www.lamkra.cz

Kuboušek Adria d.o.o.

Další naše cesta vedla na ostrov Pag v jižní Dalmácii. Zde má ve stejnojmenném městě své sídlo základna Kuboušek Adria d.o.o. Základna se proti předchozím letům přestěhovala blíže k vodě, je přímo v přístavu, k vodě to je 50 m. Otevřena je od června do konce září. Najdete tady cestovní kancelář, učebnu, veškeré zázemí pro potápěče. Základna nabízí potápěčské kurzy všech kvalifikací, potápění v Pažském kanálu, který je známý množstvím ryb. Najdete zde nejenom chobotnice, mačky, nahožábré plže, ale i gorgonie a pěkné jeskyně. Hloubky ponorů jsou od 13 m do 65 m.

Základna nabízí také potápění na druhé straně ostrova Pag, na lokalitě Maun a Pochlib, v průzračné vodě u stěny hluboké 150 m potkáte delfíny, murény a velké ryby. Základna nabízí potápění na 20 lokalitách.

Po odpočinku na lodi a lehké svačince nás čeká druhý ponor, tentokrát se jdeme podívat na jeskyně na místo zvané Malá Spilja. Cesta sem z přístavu trvá 25 minut. V hloubce 5 m nacházíme jeden z vchodů do jeskyně, je potřeba připlavat ke stěně blíže, abyste vchod viděli, je schován ve stínu. Vplouváme dovnitř a v hloubce 7 m nacházíme vstup do dalších prostorů této jeskyně, která je překvapivě prostorná, členitá, dno se nekalí. Je zde poměrně dost ryb. Pomalu stoupáme vzhůru k hladině, jeskyně má v jednom ze sálů propadlý strop, kde se dá vynořit, popovídat si a vrátit se k dalšímu objevování. Po vyplavání z jeskyně se otáčíme podél stěny vlevo a po asi 50 m narážíme na velký kámen, který je vidět už z hladiny. Děravý je jako ementál, dá se proplouvat ze všech stran, je zde bohatý život, různé druhy korálu, spousta ryb, chobotnice.

Ubytování a okolí

– základna nabízí ubytování ve vlastních apartmánech, ale zařídí ubytování v hotelu nebo některém z místních pensionů.

Vybavení

– kompresor LW 450S, Wifi, půjčovna potápěčské výstroje – 20 kompletů, velká potápěčská loď Nyroka III. pro 30 potápěčů s plošinou, gumový člun Bombard Explorer, 2x 80 HP motory – délka 7,3 m – pro 12 potápěčů, cesta na lokality trvá od 5 do 30 minut.

Lokality

1) Ostrov Maun a Pochlib.

2) Pažský kanál.

Na první ponor se vydáváme na lokalitu s názvem Kryštofor Sika, cesta nám trvá přibližně 30 minut. Na místě nás čeká krásná podmořská hora. V hloubce kolem 10 m je průrva plná ropušnic, potkáváme mačku, zubatce, ježovky, stěna padá do 50 m, je krásně členitá, v průrvě je vidět chobotnice, všude spousta různobarevných hvězdic, v 35 m jsou nádherné červené gorgonie, lokalita zaujme svou členitostí.

All 4 dive

Po příjezdu na základnu balíme a posouváme se zase o trochu jižněji, projíždíme celý ostrov Pag, vjíždíme na pevninu a tentokrát je cílem Pakoštane, základna All 4 dive u Národního parku Kornati. Právě NP Kornati, PR Telaščica a vrak lodi Francesca di Rimini jsou tím, co sem táhne většinu potápěčů, cesty na lokality trvají běžně kolem 45 minut, i když nejvzdálenější lokalitou je stěna Mala Panitula právě v NP Kornati, kam cesta trvá přibližně 2 h 30 min. Základna nabízí přes 30 lokalit od 0 do 90 m včetně PR Telaščica, NP Kornati. Očekávejte většinou stěny a mořské homole, asi 2 vraky, kaverny a převisy, z vodních živočichů pak klasický chorvatský podmořský život: ropušnice, chobotnice, úhořovce, kanice, máčky, pilobřichy, langusty, humry, delfíny, velké množství nahožábrých plžů i murény obecné. Základna tvoří ucelený areál hned v první řadě domů u moře, asi 70 m od oblázkové pláže a 300 m od centra města a přístavu, ze kterého denně vyplouvá loď na lokality. Okolí nabízí k objevování spoustu zajímavých míst, ať je to NP Paklenica, NP Krka, NP Kornati, nebo krásná města Šibenik, Zadar, Trogir.

Pakoštane je městečko střední velikosti, pouhých 15 km od sjezdu z dálnice. Poskytuje bohaté mimopotápěčské vyžití, noční život, promenádu, přístav, hospůdky, kavárny, obchůdky a další sportovní a turistické atrakce.

Ubytování a okolí

– základna nabízí ubytování ve vilách a apartmánech, s parkováním přímo u ubytování. Každý si může vybrat podle velikosti nebo komfortu. Poloha přibližně 300 m od centra městečka umožní vychutnat krásy kulturního a nočního života v Pakoštane. Na druhou stranu je areál dostatečně daleko od centra dění, aby poskytl dostatečný klid. Díky soukromému pozemku základny a přímému přístupu k oblázkové pláži je to tedy i dobrá volba pro rodinnou dovolenou s dětmi.

Vybavení

– veškeré zázemí potápěčské základny včetně učebny, plnění: vzduch i nitrox, kurzy potápění PADI a NAUI i pro děti od 10 let, půjčovna výstroje – 15 kompletů, letní kino, Wifi, beachvolejbal, vodní lyže, badminton, egyptská pelešárna s vodními dýmkami, gril je přímo v areálu. Za zmínku stojí také potápěčsky komfortní dvanáctimetrová M/Y POLARIS s pohodlným vstupním platem. Její ocelová konstrukce současně zaručuje dostatečnou stabilitu ve vlnách.

Lokality

– na první ponor se vydáváme na vrak Francesca di Rimini, doufám, že budu mít tentokrát štěstí, byl jsem tady už 2x, ale ani jednou jsem pro velké vlny nemohl do vody. Štěstí mi přeje, je krásné počasí, a navíc jsme zde sami. Luxus! Francesca byla nákladní loď převážející munici, potopila se v roce 1944 u ostrova Kaprije. Torpédo prorazilo pravobok. Nějakým zázrakem munice nevybuchla a dodnes jsou velmi dobře viditelné granáty v nákladových prostorách. K Francesce sestupujeme po vyvázaném laně, kolem 14 m se už začínají objevovat obrysy pod námi. Francesca leží na kýlu v hloubce od 35 do 58 m na mírně se svažujícím dně. Je skvělá viditelnost, loď vypadá velmi majestátně. Na horní palubě v přibližně 40 m je kolmý stožár, další dva leží křížem přes palubu. Jsou zde poházená lana, sudy, granáty, spuštěné kotvy. Do podpalubí se lze vnořit z vrchní paluby a vyplout na přídi nebo pravoboku. Potkáte zde velké ryby, parmice, ropušnice, k vidění jsou i úhořovci. Ponor končíme zase u lana, podél něhož vystupujeme k hladině. Tento ponor je určen minimálně pro AOWD-Wreck.

Po nezbytném povrchovém intervalu jdeme na další ponor na lokalitě zvané Kaprije. Na severozápadním výběžku ostrova je do 12 m pozvolně se svažující písečné plato, které se vzápětí mění na krásnou stěnu, padající ve dvou schodech do hloubky 50 m. První schod končí ve 25 m. Je zde menší kaverna a několik desítek metrů dlouhý převis. Druhý schod padá až do hloubky 50 m a v hloubkách pod 40 m jsou další kaverny. Časté jsou zde chobotnice, v trávě se povalují barevné hvězdice, proplouvají hejna ryb a ve větších hloubkách pak i humři, langusty a pestrobarevné rohovitky. Ponor je svou členitostí náročnější na navigaci.

AMADIVING

Na závěr dne nás čeká dlouhý přesun, naším cílem je polostrov Pelješac a základna AMADIVING. Protože vyrážíme na cestu pozdě a chci stihnout trajekt z Ploče, tak trochu překračuju rychlostní limity na dálnici a hned se mi to nevyplácí. Jsem rád, že jsem umluvil pokutu na „pouhých“ 150 eur. Trajekt jsme samozřejmě nestihli a tak nás čeká dlouhá cesta přes Bosnu a Hercegovinu. Možná je dobře, že jsem jel v noci a cestou z Trsteniku neviděl tu hloubku vedle nezpevněné cesty, zaříznuté ve skalách.

Ráno po probuzení nás čeká příjemné překvapení, kolem dokola jsou samé hory, na nich malé vinice, několik domečků a klid. Vyrážíme do Trsteniku na nezbytnou kávu a koláčky, domlouváme se, kam se půjde pod vodu. Borak byl po souši zpřístupněn až v polovině 60. let tunelem z Potomje, tento tunel je i dnes hlavní přístupovou cestou. Základna je umístěna trochu stranou od ostatních domů a nabízí tak soukromí. Ostatně v Boraku najdete pouhých 20 domů. Ubytování je možné přímo na základně, k dispozici je 5 apartmánů čítajících 21 lůžek, případně AMA bezprovizně zprostředkuje ubytování ve vesnici. Základna plní vzduch, nitrox i trimix, k dispozici je půjčovna vybavení, 2 gumové čluny na cesty k bližším lokalitám. Základna nabízí kurzy v systému IANTD A SDI/TDI. Zajišťuje doprovod pro spearfishing, povolenky pro lov v pobřežních vodách, WiFi, servis pro RB potápěče, pro potápěče i pro ty, co se nepotápějí, ochutnávky vyhlášených vín u dingacských vinařů (leží přímo v centru vinařské oblasti Dingac).

V okolí Boraku je spousta nádherných stěn nabízejících potápění v hloubkách od 5 do 90 m. Není to ani daleko na vrak S57, který je v hloubce od 28 do 40 m. Nic nevymýšlíme a jedeme na gumáku asi minutu od břehu ke stěně. Po zanoření nás čeká dno porostlé hustým kobercem posedonií, tady se zdržím při návratu. Klesáme podél stěny hlouběji, stěna je velmi členitá, plná trhlin, malých jeskyní. Vidíme chobotnice, úhořovce, ale stejně čekáme na slíbené kanice. Máme štěstí, v jedné z větších trhlin odpočívají rovnou dva, celkem chlapáci k jednomu metru. Podél stěny je trochu proud, otáčíme se a začínáme se vracet. Docela mě baví proplouvat trhliny ve stěně, svítit do děr v očekávání něčeho zajímavého. Štěstí mi přeje, najdu listoroha. Vracím se do 8 m a užívám si posedonií, plavu těsně nad nimi a koukám, co se děje, je tady docela cvrkot. Spousta drobných ryb, hvězdice, velké kyjovky šupinaté (Pinna nobilis).

Vzduchu mám dost, ale začíná mi být trochu zima, tak to balím, doslovně i obrazně.

OCEÁN PRO Zlín

Cestou nazpět se znovu zastavujeme  na ostrově Pag, tentokrát nás čeká základna ve Stare Novalji, provozovaná firmou OCEÁN PRO Zlín. Základna je situovaná v klidné laguně, v pěkné vilce přímo u vody. Vstup z prostorného plata přímo do člunu nebo možnost potápění přímo u základny. Ubytování – přímo na základně lze ubytovat 25 lidí, ubytování je apartmánového typu s terasou nebo s balkonem a s výhledem na moře. V případě požadavku je možné zajistit i bydlení v přilehlém okolí v apartmánech nebo vilách. Parkování vždy na pozemcích. Přímo u základny je obchod, kde je možné koupit základní potraviny. Na potápění není potřeba mít povolení „Ronilačku“.

Vybavení – kompresor, nitrox, půjčovna – 20 kompletů, 3 lodě pro 18 potápěčů, WiFi, 2 sluneční terasy, lehátka, houpací síť, gril, vodní lyže, wakeboard. Základna nabízí kurzy CMAS, IANTD, ADRIA, kurzy freedivingu, kurzy potápění dětí s přístrojem, výlety lodí, 40 lokalit (dostupnost 5–25 minut), doprovod vodiče na lokality.

Na první ponor vyrážíme za krásného slunečního počasí na Humří stěnu, cesta nám na gumáku zabere asi 12 minut. Nezdržujeme se a jdeme rovnou na věc, plaveme podél stěny, opravdu jsou tady humři, ale nejenom ti. Každou chvilku vidíme zubatce, sem tam chobotnice. Stěna je velmi členitá, porostlá rohovitkami, občas potkám menší hejna sapínů obecných, kněžíků duhových, ropušnice různých velikostí jsou tady běžné.

Po nezbytné přestávce a svačině jedeme na druhý ponor, cesta nám trvá 8 minut, čeká nás ostrov chobotnic. Po zanoření plaveme podél stěny, která padá do 35 m. Hned na začátku míjíme na stěně připevněnou pamětní desku, která nám připomíná, že svět pod vodou není jenom nádherný. Připomíná českou potápěčku, která se tady v roce 2006 potápěla naposledy. (Nepotápěla se s Oceán PRO! Docela mě to zklidní.) V trhlinách stěny se schovávají ráčci, humři, potkáváme kanice, u dna pod převisem je velký úhořovec, podle mohutné hlavy bych to viděl na 1,5 m, jde z něho strach. Stěna je porostlá barevnými gorgoniemi, rohovitek je zde nepřeberné množství různých barev.

Vracíme se nazpět a pomalu balíme, čeká nás dlouhá cesta domů. Naše velmi krátké cestování po českých základnách končí, bohužel času na to, abychom navštívili všechny, bylo málo, stejně jako času důkladně se seznámit s chodem jednotlivých základen a poznat více lokalit. V každém případě jsme se utvrdili, že Chorvatsko stojí pořád za návštěvu. Každá základna nabízela něco z toho, co ji činilo zajímavou. Ať už to byla Lamkra lákající na vraky, Kuboušek Adria nabízející loď pro velkou skupinu potápěčů a nádhernou krajinu Pagu nebo All 4 dive, s největší nabídkou ubytování a národními parky v okolí lákajícími k výletu. Nebo Amadiving, který si mě osobně získal svým klidem stranou od lidí či Oceán PRO, který byl dle mého mínění základnou s nejdomáčtější atmosférou. Letní potápěčská sezona se blíží, a tak můžete sami vyrazit na průzkum.

You have no rights to post comments

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.