ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

SE STEILMANNEM NA VELETRH

sesteilmannem
Musím se z něčeho upřímně a veřejně doznat: k smrti nerad nakupuji oblečení. Je pro mne obrovský problém zkoušet si v obchodě dvoje nebo troje kalhoty či saka. Čtvrtý pokus rozhodně odmítám a se svou nedokonalou postavou si odcházím hojit sebevědomí do knihkupectví nebo hudebnin, kde trávím obvykle čtyřikrát víc času. Je to samozřejmě problém pro mne, stejně tak jako pro obchodníky s pánskou módou, protože takových mužů jako já, je hodně. Ideální nákup by mohl vypadat asi takhle: Přijdu do obchodu, podívám se, vyberu, vyzkouším jedny, koupím, odcházím. Veni, vidi, vici. Jak prosté.
Ale na tom musí pracovat mnoho lidí a musí na tom pracovat daleko dříve, než mne vůbec napadne jít si pořídit „něco na sebe“. Komu se podaří s předstihem odhadnout, co muži budou za dva roky kupovat, je dobrý obchodník. Velmi dobrou obchodní firmou je bezesporu u nás známý Steilmann. Z malé rodinné firmy, kde se v padesátých letech šily jen pánské a dámské pláště, je dnes firma o 20 tisících zaměstnanců s ročním obratem 1,7 miliardy marek. Abych věděl, jak se to dělá, jel jsem se podívat na Veletrh pánské módy do Kolína nad Rýnem.Všechno začíná mnohem dříve. Dva roky dopředu se uvádějí na trh vzorkové série látek (pardon – tkanin, odborník by mne opravil), na nichž návrháři berou do úvahy prý i to, jaká bude politická a společenská situace, aby vedle technologicko-užitných vlastností správně vystihli i náladu a barevnost nových látek. Z těchto tkanin navrhnou stylisté jednotlivé modely, ke každému přiřadí možné jednotlivé kombinace látek, knoflíků a mírných odlišností v detailech. Musí brát do úvahy samozřejmě i jaké se za dva roky budou nosit doplňky, protože například opasek je pro muže velmi důležitá věc. S takto připravenými kolekcemi se vyráží na veletrh – stále ještě s ročním předstihem.V Kolíně nad Rýnem 2.–4. 8. nabízelo módu na jaro–léto 1997 celkem 1800 firem z 50 zemí. Samozřejmě nejen vystavovalo, především prodávalo. U mnohých firem totiž prezentační aktivita končí právě na veletrhu.
Veletrh je to, kolem čeho se vše točí. Na tento bylo přihlášeno kolem 50 tisíc nakupujících firem z devadesáti zemí.Stánky značek jako je DressMaster (dceřinná společnost Steilmanna, zabývající se pánskou klasikou) jsou uzavřené, dovnitř nevidíte. Jen u vchodu vás uvítá milá recepční, zdvořile si vás zapíše a zavolá někoho, kdo se vám bude věnovat. Ten Někdo vám bude během několikahodinového sezení přinášet různé modely, ze vzorníků s vámi vybírat desény, barvy, knoflíky, bude vám pomáhat odhadnout vaši klientelu, nabízet různé varianty. Výsledkem je závazná objednávka na oděvy, které vám DressMaster dodá v dohodnutých termínech, barvách a dokonce i velikostech. Ptal jsem se, kolik lidí navštíví jejich stánek, prezentující kolekce „Stones“, „Di Quatro“ (to jsou totiž názvy, pod kterými Steilmanna v obchodech objevíte). Odpověď zněla – asi pět set. Úsudek si udělejte sami. Jen dodám, že příští půlrok se u DressMasterů šije to, co se naobjednalo, distribuuje a inkasuje. A tak vám může například Dům módy nebo Kotva již v zimě nabízet to, co se bude nosit na jaře a v létě. Veškeré riziko je tak na konečném prodejci. Ten je jediný, kdo opravdu pozná, zda se před dvěma lety návrháři látek, před rokem stylisté a před půl rokem oni sami trefili do vašeho vkusu. Jen oni sami nesou riziko, že po čtvrthodině muž nevydrží a jde se raději poflakovat do oddělení s gramodeskami.Ale veletrh samozřejmě není určen jen pro takový způsob prodeje, jaký realizuje Steilmann. Mnoho značek má jen své vlastní prodejny, některé se zde jen prezentují. Například značku Boss jste nenašli ve výstavním katalogu, ač měla jeden celý (ale utajený) pavilon.V posledních letech jsou neoddělitelnou součástí veletrhu také pavilony, kde se kontrahují sportovní oděvy, džíny, ale také motorkářská móda, zálesácké a vojenské oděvy pro volný čas. Prostě vše, co je módní, můžete najít na módním veletrhu. Je to jako by někdo směstnal všechny světy a všechny aktivity mužů do několika pavilonů. A tak vedle klasického obchodníka s obligátním kufříkem můžete potkat mladíka na kolečkových bruslích s oranžovou kšticí, který si zrovna odskočil na párek. Trochu stranou od fraků najdeme módu, jež je prezentována na nafukovacích pannách se třemi otvory – prostě vše pro pány.Ale konečným a jediným cílem tohoto snažení je jen a jen to, abyste vy nebo já nebo jiný muž, příští rok neodešel z obchodu frustrovaný s pocitem, že „na mne stejně nic nemají“.

 

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group