ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

ČAS JE POJEM RELATIVNÍ

 

Napsal: Jiří Margolius, Libor Michalec

 

To už říkal Einstein. Ano, čas je pojem relativní. Fyzik sedl, podumal, na čtrnáct dní se nechal zavřít v sednici a když se znovu objevil, třímal v ruce papírek se slavnou rovnicí. Jeho žena dosvědčila, že se přitom podíval na hodinky a s nevolí pot řásl hlavou: „Krapet jsem se zdržel.“ Nevím (a nikde jsem se toho nedopátral). Jaké měl Albert Einstein v té slavné chvíli hodinky. Jisté však je, že základy teorie relativity, stejně jako základy světového hodinářského byznysu, pocházejí ze Švýcarska. Pro Einsteinovu teorii i švýcarské hodinky jsou společné také typicky „švýcarské“ vlastnosti - snaha o dokonalý vnitřní řád, elegance a krása.

HODINKY JAKO ŠPERK. Švýcarské hodinky vyrábějí specialisté. Tajemství jejich výroby je drženo v tajnosti podobně jako například složení kokakoly nebo becherovky. Dokonce i zaměstnanci často světoznámé firmy, která se vejde do jedné vilky, vyrábějí jen některé součástky a opravdové technologické finty v opracování a designové ruční rytí pro ně zůstávají tajemstvím. Takových hodinek se vyrobí za rok maximálně několikstovek, čeká se na ně až pět let a majitelé jsou indičtí mahárádžové, šejkové, princové a američtí milionáři. Ti, kteří jsou doopravdy „za vodou“. Když máte takové hodinky, osázené například brilianty, jste prostě někdo a nikdo na světě už vám to nevezme.

 

Doplněk přestává být sluhou. Sluha jsou levné hodinky, které vám řeknou, kolik je hodin, řeknou to přesně a ještě máte spoustu budíků a stopek. Ale k čemu člověk, který si koupí drahé hodinky, potřebuje budík? Aby časně vstával? Kam?

ORIGINÁL JE JEN JEDEN. Jedna z nejprestižnějších hodinářských značek slaví úspěch sloganem: „Od roku 1735, kdy naše firma existuje, jsme nikdy nevyrobili guartzové hodinky a nikdy je také nevyrobíme.“ Mechanické hodinky nejdou možná tak přesně jako hodinky na baterku, ale zato jsou živoucí legendou. Švýcarské hodinky jsou pojem stejně jako americká zbraň, německé auto nebo japonský počítač. Originál je vždy jen jeden. Švýcaři vždycky byli, jsou a budou nejlepší hodinkáři na světě. Z důvodů tradice, a naprosto nejkvalitnějších materiálů jako zlato, platina, přírodní brilianty, čistá mosaz nebo nejušlechtilejší ocel (v případě hodinek RADA supertrvalá keramika), a protože švýcarští výrobci se ortodoxně drží nastoupené cesty, si mohou dovolit držet ceny na „závratných“ úrovních. Firmy, které vyrábějí také parfémy, šátky, pera, využívají vlastně svého jména - například Cartier. Ty samé hodinky bez jména ztrácejí 60-80 % své ceny. A tak značkové švýcarské hodinky neobsazují ani 25 % světové hodinkářské produkce, ale co se týče finančního objemu, mají přes 60 % světového obratu ( proto jim věnujeme více než polovinu této přílohy). A propos - bavíme se o průmyslu,který jen v roce 1993 celosvětově představoval asi 5 miliard dolarů.

JAK ŠEL ČAS U ČTYŘIADVACÁTÉHO PÍSMENE. Alfou a omegou měřeného času není nic jiného než - přesnost. Alfa je písmenem prvním, zatímco čtyřiadvacátým a posledním je - omega. V závodě s časem se OMEGY už takřka sto padesát let drží spolu s dalšími známými značkami jako např. IWC, PATEK PHILIPPE či VACHERON CONSTANTIN na prestižní pozici ve stále se rozšiřujícím hodinářské pelotonu. Avšak pozor - hodinky Omega získaly své jméno až v roce 1894, ale jejich předchůdci dobývali tlukotem svého miniaturizovaného kovového srdce svět už mnohem dříve... Pokud si rozdělíme svět hodinek do několika základních kategorií, mohou omegy reprezentovat elitní hodinářské firmy, kterým náleží výsadní označení „švýcarská klasika“. Ve švýcarském La Chaux-de-Fonds zalo žil firmu mladý, teprve třiadvacetiletý Louis Brandt, čímž položil základní kámen k pozdější proslulosti „posledního řeckého písmene“. Brandtovy hodinky prosluly precizní prací i přesností a brzy si mladý úspěšný muž vydobyl přední místo na trzích ve Francii, Belgii, Holandsku, Německu a Rakousku. Jedním z nejd ůležitějších bitevní polí byla i Anglie. V roce 1977 Brandtův nejstarší syn Louis-Paul dává vzniknout nové firmě Louis Brandt a synové.

HODINKY CORUM S PRŮHLEDNÝM ČÍSELNÍKEM. O tři roky poději, už po otcově smrti, Louis-Paul s bratrem Césarem firmu stále rozšiřují. Vznikají značky, které dodnes znějí uchu odborníka stejně lahodně, jako automobilovému fanouškovi Daimler, Laurin a Klement, či Delage: Jura, Patria, Helvetia, Celtic, nebo Gurzelen, které sklízely největší úspěch.

TRADICE A BYZNYS. První stroje, většinou v podobě orlojů, se začaly zmenšovat do skříněk z praktických důvodů. Takové hodiny byly přenosné. S postupující miniaturizací se účelně začaly vyčleňovat hodinky, které se nosily na krku na řetízku jako přívěsek. V polovině minulého století se objevily první hodinky, na které se kromě jednoho očka na řemínek do klopy připevnily i příchytky z obou stran - vznikly první náramkové hodinky. Čas se zrychloval a mít hodinky v kapse se stávalo nepohodln ým a nepraktickým - zejména pro letce, námořníky a jiné lidi činu, kteří neměli vždy obě ruce prázdné. Objevily se i hodinky jako článek dámského náramku a ukázalo se, že nejpraktičtější jsou právě na zápěstí. Byznys se začal pomalu rozvíjet. Původně byla světová hodinářská špička ve Francii. Když začalo vyhlazování hugenotů, utekli přes kopce do území, ležícího dnes ve francouzské polovině Švýcarska, kde měli klid. S nadsázkou se říká, že když napadl sníh, nemohli nic jin ého dělat než se „vrtat“ v hodinkách a desetiletími se vypracovat k dokonalosti. Říkalo se jim kabinotiéři. Vylepšovali způsob převodu strojku, hledali nové cesty. Protože byli soustředěni do jednoho místa o rozloze asi sto čtverečních kilometrů, rostla mezi nimi konkurence, a proto začli schraňovat svá tajemství. Stali se obchodníky.

KLASIKA, ELEGANCE A UMĚNÍ - HODINKY CARTIER KONKURENCE. Dnes se naopak konkurenční hodinkářské firmy vzájemně potřebují. Právě mezi mnoha různými typy hodinek vyniknou rozdíly mezi jednotlivými značkami. Každá značka má proto svou základnu, své image. Ať je to TISSOT, ORIS či CERTINA nevyjíždějí jako jiné firmy z jiných oborů každoročně s vizuálně novou reklamní kampaní, ale jen pomocí malých detailů obměňují své, v podstatě stálé slogany či grafickou úpravu inzerátů a potvrzují tak svou individuální vyhraněnou tvář. Při vyrovnané základně materiálů i technologií se navzájem musí něčím odlišit. Firemní slogany proto tvrdí: „My děláme pouze mechanické hodinky... my děláme pouze ve zlatě.. my děláme hodinky pro letce a kosmonauty ... my děláme hodinky od osmnáctého století...“ Říká se, že dobrá práce udělá z chlapce muže. Ale dobré hodinky udělají z muže pravého džentlmena. Hodinky mohou být stejně drahé, mohou dokonce i stejně vypadat, ale jejich značka je to, s čím jdete ve společnosti s kůží na trh.

KDO JE NOSÍ. Pokud firma Ebel zadává mnoho let reklamu do tenisu, tak kdo nemá v tenisu „ebelky“, je mimo hru. Hodně prestižních značek se snaží proniknout mezi bankéře, diplomaty, právníky, lékaře. Jako si nemůžete dovolit nepřijít na důle- žitou obchodní schůzku v botách Salamander, nemůžete mít aktovku z první třídy a propisku z plastu, není vhodné mít levné či dokonce neznačkové hodinky. To je prostě mimo hru. Na pohled vás nikdo do určité vrstvy nezařadí, ale podle toho, jaké máte boty, kravatu, pero, hodinky, už to možné je. Nejen šaty, ale možná hlavně doplňky dělají člověka. Hodinky jsou hlavní pánský šperk. U žen je to jiné, mění hodinky podle barvy šatů, nebo tvarů šperků, hodinky jsou pro ně jednou z mnoha okras. Muž tolik možností nemá, a tak může v hodinkách najít partnera, kterým se může chlubit a který mu umožní někam se dostat. „Nedokáži si představit, jak mohou pracovat minist ři v levných hodinkách, „ říká Šimeček z firmy VEA, která k nám mimo jiné dováží celozlaté náramkové hodinky BERNHARD STRINZ. „Před časem vyšel u nás článek o tom, jaké hodinky nosí ministři. Kdybych to, co jsem tam četl, poslal kterékoli firm ě na Západě zabývající se čimkoliv, tak se nám vysmějí a nebudou tomu věřit.“ Například jistý ministr má podle tohoto článku hodinky, na kterých je napsáno quartz, což není značka, ale princip funkce. To je jako kdybyste řekl - já mám auto značky diesel.

EXKLUZIVNÍ SYMBOL DOKONALOSTI - ŠVÝCARSKÉ HODINKY PATEK PHILLIPPE DO VÁLKY I NA OLYMPIÁDU. Poprvé startovaly omegy při sportovn ích soutěžích v roce 1909 při závodě balónů v Curychu. Pár let nato už nebyl čas na radovánky a sportovní klání: hodinky Omega narukovaly úspěšně do první světové války. Britské letectvo a americká armáda si je vybraly pro ruce svých vojáků a velitelů, a jak historie dokazuje, měly při výběru šťastnou ruku. Typ z roku 1916 byl opatřen kovovou ochrannou mřížkou, takže mnohdy měly hodinky větší šanci na přežití než jejich majitel. Od roku 1932 omegy měří přesný čas na více než dvaceti olympijských hrách. V Los Angeles v roce 1932 tikot švýcarského stroje odměřoval čas i našemu prvnímu historickému olympijskému vítězi, gymnastovi Šupčíkovi ve šplhu na laně.

HODINKY V KOSMU. V roce 1965 americká NASA zvolila omegy „Speedmaster Prefessional“ jako oficiální hodinky pro kosmický program. Jedny z nich tikaly o čtyři roky později, 21. 7. 1969, na Měsíci! Neil Armstrong se podíval na rukáv kombinézy, kde měl suchým zipem připevněny omegy, a pronesl památnou větu o malém kroku pro sebe, ale velkém skoku pro lidstvo. Lze říci, že tato chvíle byla velkým skokem i pro hodinky, které začaly měřit čas na jiných planetách, v místech, kde se čas nejen nezastavil, nýbrž z našeho pohledu - ještě ani nezačal... DESIGN Je pravda, že potápěči, surfaři, jezdci na vodních skútrech budou dávat přednost sportovním hodinkám, které mají sportovní vlastnosti jako nárazuvzdornost, vodotěsnost, robustnost. Kdo chce vypadat jako „chlapák“, nosí hodinky Rolex. Hodinky Zodiac jste mohli dostat jako dárek zdarma, pokud jste si na brněnském Autotecu koupili automobil Jaguár. Některé věci patří k sobě. Lidé ve státní správě většinou upřednostňují hodinky elegantní, užší, v klasickém designu. Konzervativní lidé si určitě spíš koupí hodinky s koženým páskem, proto že je to součást tradice. Pokud na to mají, tak si koupí pravého krokodýla, pravého pštrosa nebo pravého žraloka. K takovým hodinkám se získává jiný vztah než k nějakému anonymnímu plechu. Stávají se součástí osobnosti. Kovov é pásky jsou objev posledních desetiletí. Většinou je nosí sportovci a lidé, ktěří potřebují svými hodinkami ohromit okolí. Rovněž tvar číselníku podléhá módě. Některé firmy se snaží prosadit obdélníkový tvar, protože to je něco jiného, jindy je módním trendem návrat ke tradici. Výstřelky posledních let jako mnohohrany nebo různé ovály jsou věci módní, pomíjivé, související s moment álním posunutím image značky.

JAPONSKÁ FILOZOFIE. Dále jsou tu výrobci ze zemí asijského tygra - nejen z Japonska, ale i z Koreje, Číny, Thajska, Tchaj-wanu - kteří zvolili jinou filozofii. Když je luxusní trh obsazený a velice těžko se tam proniká, dělají hodinky pro zbytek světa. To znamená hodinky, které bezvadně fungují, a když si je kupujete, víte, že jsou to nejprodávanější hodinky na světě. A proto se nemohou podrobně věnovat takovým drobnostem jako naprosto nejlepší materi ály a nejlepší kvalita ručně vyráběných součástek. „Japonská“ filozofie zní - prodat co nejvíc. Každý měsíc přinášejí na trh spoustu novinek. Umějí vyrábět hodinky s výškoměrem, hloubkoměrem, dokonce dálkovým ovladačem televize, v tom se jim nikdo na světě nevyrovná. Japonské hodinky vycházejí z místní spotřební tradice - přístrojů na jedno pou žití - kdežto švýcarské, nebo vůbec evropské hodinky vycházejí z tradice křesťanské, která obsahuje úctu k tradici a řádu. Výjimku snad tvoří nejkvalitnější japonské značky tzv. „nové klasiky“ SEIKO a CITIZEN.

MISTROVSKÉ DÍLO OD FIRMY JAEGER-LE COULTRE HODINKY S KRYSTALEM. Jsou vynálezy, překračující rámec své doby a zrychlující čas do nevídaných rozměrů. To je heslo, které si už v roce 1881 neustále opakoval v dalekém Japonsku pan Kintaro Hattori, když pokládal první kamínky do bohaté mozaiky dnešní proslulé firmy SEIKO. Firmy, která je typick ým zástupcem takzvané „nové klasiky „. Tedy japonských hodinek, které nechtějí na trhu vítězit nízkou cenou, ale naopak se kvalitou a šarmem snaží vyrovnat švýcarským, zatímco jejich srdce tvoří namísto ozubených koleček supermoderní technologie. Převratnou novinkou byl do té doby nevídaný krystalový měřič času pro olympijské hry v Tokiu roku 1964. Tento vynález odměřoval čas i našemu Jiřímu Dalerovi, který vyhrál cyklistický závod stíhačů, stejně i Josefu Odložilovi, majiteli stříbra v běhu na 1500 metrů. Tehdy byl tento vynález bombou světové třídy, protože ostatní krystalové hodiny byly tak velké, že k jejich přepravě bylo třeba velké nákladní auto. O pět let později přivedla tato firma na svět první náramkové hodinky Seiko Astron, řízené na rozdíl od dosud použí- vaného pružinového mechanismu - krystalem. Jedním z nejnovějších objevů japonsk é firmy SEIKO jsou quartzové hodinky, které získávají energii z každého vašeho pohybu. Pracují na principu přem ěny každého vašeho sebemenšího pohybu na elektrické impulsy, jsou vlastně jakousi miniaturní elektrárnou. Pan Kintaro Hattori by byl dnes dozajista spokojen. Jeho heslo platí i nadále: vynálezy překračují hranice své doby...ZBYTEK SVĚTA Zbytek hodinkářského světa tvoří Spojen é státy, Španělsko, Německo, Itálie, Francie a všechny ostatní státy na zeměkouli. Ani všichni dohromady nemají až tak podstatný vliv na tom, co se ve světovém trhu s hodinkami děje, ovšem na českém trhu je tomu jinak.

HODINKY, KTERÉ UKÁZALY CESTU. Například nejvýznamnější výrobce hodinek ve Spojených státech - TIMEX je v současné době společně s firmou Casio představitelem značek, které obohacují původní funkci hodinek - měření času - o nové, neuvěřitelné možnosti, které přináší computerová doba. Hodinky Casio, jejichž reklamní slogan zní: „...hodinky, ve kterých naleznete vše...“, obsahují výškoměr s rozsahem měření do 6000 metrů, výškovým signálem, grafickým zobrazením průběhu výšky a funkcí automatického nebo ručního měření do paměti, kam lze uložit u každého data až 50 položek, nap říklad nadmořská výška, čas, datum, teplota. Dále na casiu najdete bareometr, samozřejmě s grafem, budík, teploměr, stopky, automatický kalendář do roku 2029, a miniaturní světlo.

ŠVÝCARSKÁ KVALITA EXISTUJE I PRO PRŮMĚRNÉHO ČECHA V PŘÍJEMNÝCH CENÁCH NAPÀ: JACQUES LEMANS. Pokud se týče hodinek Timex, ty umějí dokonce komunikovat s počítačem. „Samotné kořeny Timexu ale nespadají do computerové, uspěchané doby, nýbrž sahají až k firmě Waterbury Clock Company, založené roku 1857 ve státě Connectitut,“ říká Dezder Máčik, generální manager TIMEX pro Českou republiku, „a tak výrobky této firmy, jejímž je TIMEX přímým pokračovatelem, jsou dnes vyhledávanými objekty sběratelů staro žitností. Na začátku století vyráběla firma kapesní hodinky Ingersoll za pouhý jeden dolar a v Americe se o nich mluvilo jako o "hodinkách, které udělal dolar slavným“,“ Při rozšiřování výroby po druhé světové válce využila firma zkušeností z výsledků vojenských výzkumů (kromě jiného vyráběla časované rozbušky pro armádu) a vyvinula nový, jednoduchý a velmi spolehlivý hodinový strojek. Až v roce 1951 bylo zavedeno nové jméno firmy, kameny ve strojcích nahrazeny odolnými kovovými ložisky, takže se výroba stala levnější a jednodušší. Postupem času se ovšem výroba přeorientovala na elektronické hodinky. Dnes je nejoblíbenějším modelem těchto americkým hodinek Timex Indigo Night. U tohoto typu je použitá nová technologie k osvětlení číselníků. Po zmáčknutí tlačítka je číselník rovnoměrně osvětlen příjemným a jasným světlem. Laboratoře Timexu využily technologií elektroluminiscence, zajišťující i ve tmě dobrou čitelnost. Snad není bez zajímavosti, že výzkum trval šest let! Nejnovějším hitem jsou dále hodinky TIMEX DATA LINK, které umějí i bez kabelu komunikovat počítačem a přijmout od něj důležitá data. Příklad: vložíte do hodinek z počítače datum narození vaší manželky. Těsně před kritickým dnem, na nějž byste třeba zapomněl, se na hodinkách objeví mírné upozornění. Když si ho nevšimnete, začne ručička naléhavě blikat: „pozor, hrozí tichá domácnost!“ „Při pumovém atentátu na newyorské Světové obchodní centrum tyto hodinky dokonce pomohly zachránit mnoho životů,“ říká Dezider Máčik. „Po vybuchnutí nálože zůstala budova bez elektrické energie a skupina lidí v jednom z mrakodrapů se dostala do bezpečí vnitřním neosvětleným schodištěm jen díky světlu hodinek Timex Indigo. Psaly o tom snad všechny americké noviny.“

DRAVÍ A PŘESNÍ. „Spozorujeme kvalitní cyklistickou profesionální stáj, jejíž jezdci byli loni nejlepším týmem na Tour de France a Virenque dokonce vyhrál jednu etapu, „ říká Karel Janeba, výhradní dovozce hodinek Festina. Festina je španělská firma, hodinky se sestavují v Barceloně, součástky se vyrábějí v Japonsku. Vyrábí quartzové hodinky, pánské chronografy, potápěčské hodinky v titanových pouzdrech, dámské zlacené 5 mikrony. Svým sponzorstvím v oblasti sportu není Festina ve světě hodinek ojedinělá. Bylo by zajímavé zjistit, kolik šampionátů a sportovních klání v jachtingu, tenisu, atletice, cyklistice, potápění, letectví a dalších sportech by se nikdy neuskutečnilo nebýt hodinářského průmyslu. Takový je tedy svět hodinek v kostce. Zbývá ještě dlouhý seznam bezejmenných plastových měřičů času, které obvykle slouží na jedno použití. To už nepatří do průřezu světa dokonalosti, krásy a řádu, který jsem se v této příloze pokusili přiblížit. Pravděpodobně jen velmi málo z nás bude vlastnit zlaté hodinky s brilianty, stejně jako se asi nebudeme plavit po Amazonce na domorodé kanoi nebo společně s australskými domorodci lovit klokany. Přesto je jistě zajímavé vědět, co vše na světe lze vidět a znát.

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group