ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Staňte se kapitánem

TEXT A FOTO: TOMÁŠ KUBEŠ

 

Už jste někdy řídili loď? Nebo jste se ve snu chtěli stát kapitánem? To všechno si každý může splnit v Holandsku, kde k řízení lodi nepotřebujete řidičák, a zároveň můžete obdivovat netradičně vše v poklidu z paluby lodě. A vidět je určitě co. Stačí si jen vybrat loď pro sebe, rodinu, nebo celou partu a vydat se vstříc dobrodružství na vodě.

Když mě kamarád zval na loď do Holandska za romantikou, zprvu jsem váhal. Přeci Nizozemí je jen placka, kde o kopce nezavadíte, a navíc docela přelidněný kousíček Evropy. Proto jsem nechápal, že bych v této zemi mohl zažít nějaké dobrodružství. Tedy pominu-li návštěvu coffee shopu se stále unikátně snadno dostupnou marihuanou, nebo čtvrti červených luceren v Amsterdamu s výstavou vnadných žen za osvětlenými výlohami. Jenže občas se člověk nechá přemluvit a později vůbec nelituje.

Pravý Středoevropan přivyklý chůzi po zemi může mít z lodě a jejího řízení obavy. Jenže v zemi tulipánů nepotřebujete žádnou licenci, stačí být jen obezřetný a nebát se vyzkoušet si manévrování během krátkého zaučování. To je podmínkou, zaměstnanci maríny vám během projížďky nedaleko loděnice ukážou, jak se loď ovládá a rádi poradí i různé fígle. Výhodou je, když je někdo z posádky zkušenější, protože ten to naučí i ostatní a bude tím pravým kapitánem. Dnes se už pořádají kurzy i na Vltavě, kde si každý může osahat loď a zjistit, jaký je rozdíl oproti řízení auta. Jakmile zvednete kotvy a vyplujete z loděnice na kanál, vše je už jen na posádce a pravé dobrodružství začíná.

PLAVBA KÝČEM

Holandsko není jen Amsterdam a tulipány, jak si mnozí mylně vryli do paměti, ale také spousta řek, říček, slepých ramen i větších vodních ploch, to vše propojeno důkladnou sítí kanálů, zdymadel, zvedacích mostů i akvaduktů. Není nic hezčího než se usadit na palubě a pozorovat volně ubíhající krajinu, která svým poklidem přímo vybízí k relaxaci. Když pojedete na kole, ani nebudete vnímat tolik detailů, zato z lodi je toho vidět určitě více. Je až s podivem, jak je poklidný venkov s pasoucím se dobytkem, bečícími ovcemi, zelenajícími se pastvinami, rozkvetlými zahradami a malebnými městečky fascinující kulisou, která hraničí až s kýčem.

Provoz není takový jako na silnici, ale tady na vodě funguje taková slušnost, že se všichni na sebe jen usmívají, protože spěchat není kam. Stejně, jako když jedete na kole, všichni okolo zdraví a kapitán dává svým zamáváním najevo nejen pozdravení, ale také informaci o cestě, kterou bez překážek proplul. Když se objeví první větrný mlýn na obzoru, většina posádky málem převrhne loď, ale takových větřáků, které dosud lemují kanály, je možno obdivovat bezpočet. Stačí se jen zasnít a obličej pomalu nechat ovívat jarním vánkem. Až tady, ve spleti vodních ploch, si každý naplno uvědomí, jak těžký boj sváděli místní o každý kousek země.

Plavba vyžaduje i plánování. Přeci jen se nedá plout jen tak nazdařbůh. Proto se posádka musí domluvit, kudy bude plout a také si důkladně prohlédnout mapu, protože některá zdymadla a mosty nejsou otevřeny celý den. Sice mnoho mostů jde podjet, přesto tu jsou ty, které ovládá obsluha z budky nedaleko. Když se k takovému místu dostanete, musíte se uvázat a čekat, až bude zastavena doprava na břehu. Většinou je vše automatické, jakmile kamery na mostech zjistí přítomnost lodi, už otevírají. Ale jsou i místa, kde obsluha pracuje s ručním pohonem, to je pak výborná posilovna. Proces je to jednoduchý, semafory zastaví provoz na silnici, spadnou závory a most se zvedne ať pomocí tlačítka, nebo rumpálu. Nikoho takové omezení na břehu vůbec nerozčiluje, naopak místní rádi zamávají a těší se, až budou mít volno a také vyplují se svou lodí.

MINCE DO DŘEVÁKU

Většina vodních cest je státních, za proplutí velkými plavebními komorami se neplatí, jinde se účtuje symbolický poplatek od padesáti centů do dvou eur. Přesto narazíte i na soukromé komory, kde se platí více, třeba při vjezdu na jezera nebo do méně frekventovaných oblastí. Zajímavým zážitkem je samotné vybírání peněz, platí se hotově, kartu tu neuznávají, jednoduše nebyl by na to čas. Peníze se vkládají do nádoby na bidle, kterou drží obsluha. Ovšem nejtradičnější metodou je vhazovat mince do dřeváku na udici, což se hodně líbí dětem. Pokud se vám stane, že zapomenete, nebo jednoduše nestihnete, uslyšíte za sebou spoustu šťavnatých nadávek. Někdy se vám může stát, že z důvodu ukončení pracovní doby vám již most nemá kdo zvednout. Pak nezbývá než zakotvit a čekat na ráno. Jindy může být problémem i výška mostů, opravdu jde o milimetry, aby loď proplula. Tady už musí být posádka sehraná a bez odmluvy poslouchat kapitána. Proto musí mít ten, kdo je u kormidla, posádku vycepovanou, protože často je nutné se chopit lan a loď důkladně přivázat. Na druhou stranu je to i radostí, protože každý si to může vyzkoušet. „Dělej, rychle odvazuj, cesta je volná,“ hřímá kapitán. V tu chvíli každý musí zapomenout na cokoliv a věnovat se lodi.

Pravidla plavby jsou jasná, velké remorkéry mají vždy přednost, přeci jen sotva zastaví, a loď není auto, tady se vše dělá s předstihem, pokud nechcete být rozmačkáni. Stejnou přednost mají plachetnice s napnutou plachtou, protože těmto plavidlům se nemanévruje tak rychle, obzvláště při obratu. Jindy u mostů a zdymadel bývají semafory, které usměrňují provoz. Jakmile uvidíte dvě červená světla, v klidu se můžete natáhnout, cesta není volná. Loď má nespornou výhodu, zakotvit můžete víceméně všude, vyjma soukromých pozemků a kotvišť označených cedulí „Privat“. Místa pro přenocování jsou na mapách a v manuálech vyznačena, takže je najde každý. Důležité je loď pevně uvázat, aby neohrožovala okolní lodě při vlnách a větru. Podél všech cest je dostatek vybudovaných míst na uvazování a ve městech a marínách ke komfortu patří toalety, sprchy i obchůdky s potravinami a vybavením do lodi. Vodní svět není jen labyrintem kanálů, ale také životním stylem.

S VODOU SPOJENÍ

Mnozí mořští i říční vlci se nemohou s vodou rozloučit ani ve svém domově. Proto podél kanálů je spousta hausbótů, které občas připomínají chatové osady někde u Berounky. Zpočátku možná nedostatek prostoru nutil lidi žít na vodě, ale dnes je takový vodní domov i vyhledávaným luxusem a životním stylem. Například v takovém Amsterdamu se za podobný byt nedoplatíte. Domy jsou to často čisté, jednoduché konstrukce, jindy se spíše podobají těm, co vyrostly na břehu, či vyprojektované podle někdy až uhozené fantazie majitele. Věžičky, zábradlí ze zámku nebo podivný hrad, to všechno si může někdo vymyslet, ale většinou se jedná o poměrně střízlivé a praktické stavby. Hausbót je kompletním domem se vším, co je potřeba k životu, včetně verandy, stolu, židlí nebo psí boudy. Pouze když okolo projede rychle loď nějakého zelenáče, může být siesta u vody vratkým zážitkem. Dnes jsou moderní velké prosklené obývací pokoje. Ani nemůže překvapit, když křesla jsou směrována místo k televizi naopak proti oknu s výhledem na vodu. Je až někdy s podivem, když spatříte majitele s kočkou na klíně, který si v ušáku čte knihu a nevytrhne ho ani loď plná zvědavců. Jen se usměje a věnuje se dále své siestě s živým představením přímo před sebou, které se každý den mění. Tomu se říká pohoda.

Ať se vydáte na kanály do Středního Holandska, které je považováno za nejhezčí cíl plavby, nebo do divočejšího Fríska na severu, nikdy nebudete zklamáni. Plavba je opravdovým nefalšovaným pohlazením po duši, ale také zastavením v našem uspěchaném světě. Nevěříte, vezměte rodinu, kamarády a budete mile překvapeni místy, která vás natolik okouzlí, že se budete chtít opět i v následujícím roce vrátit. Já už se tam vracím několik posledních let.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group