ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Na veselém pohřbu

TEXT A FOTO: ŠÁRKA PECHOVÁ

 

„Zemřel mi tatínek…pojeď se mnou na pohřeb, bude to sranda…“ I po měsíci v západoafrické Ghaně mě tato pozvánka od kamaráda Nany překvapila. Takže i když to zní trochu morbidně, začala jsem se na pohřeb těšit, podle všeho to bude událost roku.

Nana se podívá do své rodné vesnice po dlouhých deseti letech, a to přesto, že je vzdálená jen pár hodin jízdy autobusem z hlavního města Accry. Nanova vesnička nedaleko Kumasi, hlavního města Ašantů, je malá. Jen pár domů, plno pouličních stánků a barevný kostel. Ale jednoho dne prý za lesem bude postavené letiště, chlubili se nám místní. V současné době ve vesnici žije už jen pár rodin, ostatní se odstěhovali do města za prací. Během příprav pohřbu je ale všude rušno, po ulici pobíhá plno dětí, které výskají radostí, když vidí bělochy (mě a Brazilce Bruna). Větší děcka se smějí, sahají na mě, podávají mi ruku, mladší děti jsou zaražené a někdy se i rozpláčou, protože něco tak strašidelného, jako je bílá, ještě neviděly! Jak se ukáže, všechny pokoje v domě Nanovy maminky jsou přeplněné, takže nakonec budeme spát s kluky z Nanovy kapely venku. Samozřejmě napatlaní repelentem (tedy já určitě) od hlavy až k patě a to doslova. Riskovat komáří štípnutí se v malarické oblasti skutečně nevyplácí.

 

ko1107_ghana_syn_zemreleho_s_prately

VSTÁVAT, ČISTIT ZUBY A OPLAKÁVAT

Moc odpočinku se mi té noci nedostává. Ve čtyři hodiny nás všechny Nana probudil a donutil vyčistit si zuby. Potom jsme ho poslušně, ještě v polospánku, následovali do centra vesnice. Tam už je pohřeb v plném proudu. Ženy, oděné podle toho, jestli přísluší k rodině, v černohnědém nebo jen černém tradičním oděvu, hlasitě naříkají a pláčou a jdou v průvodu do dvora. Tam si všichni sedají na předem určené místo, ženy si do turbanů na hlavě vetknou malý papírek s portrétem zemřelého, a všichni se postupně chodí podívat na nebožtíka uloženého v posteli, naposledy se rozloučit. Následuje potřesení rukou a vyjádření upřímné soustrasti čerstvé vdově. Menší podsaditá paní sedí na čestném místě v první řadě v objetí dvou postarších žen a vzlyká.
Nanova sestra se při pohledu na mrtvého tatínka zhroutí v slzách, takže ji musejí její bratři podržet a vyvést. Nanův otec totiž nebyl nijak starý, bylo mu šedesát sedm, když zemřel za poněkud nešťastných okolností. Na pohřbu jeho vlastního otce ho trefil šlak, a už se nikdy nevzpamatoval. Pobýval několik měsíců v nemocnici a potom zemřel. Jak mi rodina vysvětlila, po jeho smrti jej zmrazili a v mrazáku přechovávali až do pohřbu (šedesát dní). Je to prý proto, že pohřeb je velice nákladná záležitost a trvá delší dobu, než se zorganizuje.

Poslední přistoupí k rakvi Nana, vytáhne saxofon a začne hrát. V tu chvíli všichni utichnou a dojatě poslouchají a já bojuju se slzami. Tahle možná na naše poměry až trochu patetická scéna působí tady uprostřed Afriky tak nějak opravdově. Atmosféru ruší jen paní, která neustále postřikuje mrtvého nějakým sprejem, prý proti hmyzu. „Nikdy jsem neměl šanci mu zahrát,“ svěřil se mi Nana ještě před odjezdem o svém vztahu s otcem. „Vždycky jsem chtěl být fotbalista, ale otec s tím nikdy nesouhlasil. Když jsem se potom vypravil do Akkry, nějaký čas se mnou nemluvil. Teprve nedávno před jeho smrtí jsme se usmířili,“ vysvětlil mi Nana.

JDEME NA „PANÁKA“

Druhá část pohřbu – smuteční průvod a samotné pohřbení následuje po snídani a v novém oblečení – příslušníci náčelníkovy rodiny se převléknou do černo-červeného slavnostního oděvu (já zůstávám v černém, tolik garderoby s sebou teda nemám). Vážení muži z rodiny potom přendají tělo do rakve, látku, kterou na přendávání používali, roztrhají na cáry a ty si pak členové rodiny uvážou okolo zápěstí, kolem krku či dokonce jako čelenku. Dostane se mi velké pocty a dostanu také pruh látky, kterou si pyšně ovážu kolem ruky.

 

ko1107_ghana_profimedia-0008673192

Ozdobeni těmito smutečními fáborky se všichni vypravíme v průvodu na hřbitov a za zvuků Nanova saxofonu muži postupně zasypávají rakev, přičemž nenuceně odhodí obřího štíra, který se z hlíny vynořil. Jeden z Nanových kamarádů, frajírek Toba, se ke mně přitočí a špitne: „Škoda peněz za tu rakev.“ Ghaňané mají v oblibě pořizovat bohaté a vykládané rakve. Rodina zvolila klasickou dřevěnou, vykládanou rakev, neobvyklé tu ale nejsou ani rakve například ve tvaru letadla, zvířete nebo auta, podle toho, co měl nebožtík rád. A rodiny na pohřbu rozhodně nešetří, naopak, vystrojit řádný pohřeb je tu otázkou prestiže, alespoň pro Ašanty, jednoho z hlavních kmenů v Ghaně, k nimž Nanova rozsáhlá rodina také patří.

Potom, co uložíme rakev do země, se vracíme na nádvoří, kde ostatní členové rodiny vztyčili přístřešky do tvaru čtverce. Doprostřed pak jakousi mohylu s portrétem zemřelého a spoustu umělých červených květin. Pod jedním z přístřešků si místní DJ vybalil aparaturu a „rozjel to“ – neuvěřitelně nahlas začal hrát hip¬life – oblíbený ghanský hudební žánr, kombinující highlife a hip hop. A jak je v Ghaně zvykem – čím hlasitěji, tím lépe, praskání reproduktorů nám v tom nemůže zabránit, takže mně div nepraskají ušní bubínky.

Lidé se zvedají, obcházejí ostatní přístřešky a navzájem si třesou rukou a znovu přejí upřímnou soustrast (jak se slyší netuším). Jakmile je tento obřad ukončen, zvednou se ženy a s manželkou zemřelého tančí kolem mohyly. Jedna z žen přiběhne i ke mně, a že mám jít také tančit. Sice se nejdříve stydím, přeci jen na pohřbu jsem ještě netancovala, tak se docela bojím, abych nezpůsobila nějaké faux pas. Ale ženy se usmívají, a ukazují mi, jak na to – pohupují se do rytmu a nadzvedávají ramena (a zdá se mi, že některé jsou i trochu mimo rytmus), tak se postupně odvažuji a přidávám se k nim, což budí vlnu nadšení – orbroni (běloška) tančí! Tímto rituálním tancem vzdáváme úctu rodině zemřelého, vysvětlila mi později Nanova sestra. Jakmile písnička skončí, vystřídají nás další tanečníci a mě kluci vytáhnou do místního „baru“. To je v podstatě chýše s prašnou podlahou, kývajícím se stolem a dřevěnými lavicemi, kde už sedí spousta lidí, kteří to už na pohřbu „zabalili“. Kdosi mi nalévá domácí „kořalku“. Nejdříve se trochu zdráhám, mám na paměti historky o oslepnutí ze špatného alkoholu, ale zrak všech ostatních se mi jeví v pořádku, tak si s místními přiťukneme. Nic kolem už nepřipomíná smutek předchozích hodin. Znovu se mi také potvrzuje, že mám jako běloška trochu výsadní postavení. Ostatní ženy z vesnice tu nejsou, ale nikomu, zdá se, moje přítomnost nevadí, naopak se všichni se mnou radostně seznamují a vyptávají se, jak se mám, zda jsem vdaná a odkud jsem. Když potom slyší, že z Čech, velmi se radují a připomínají mi, jak nás v roce 2006 slavně porazili ve fotbale. Někteří dokonce přidávají i detaily zápasu s tím, kdo skóroval.

„HAPPY DAYS“ V KOSTELE

Ráno si můžeme „přispat“ do šesti. Nana nám, opět už dobře naložen, připraví kakao, potom, co se napijí děti, pro dospělé přidá i trochu marihuany, takže je všem hned veseleji… trochu mě napadá, jestli to také není proto, aby nám rychleji uteklo kázání v kostele. To totiž trvá několik hodin, a tak několik lidí během něho usne. Farářka však neváhá a během kázání nás klidně vyzve, abychom probudili své spící sousedy, což vyvolá všeobecné pobavení.
Ještě než se v neděli rozloučíme, dostaneme velkou porci fufu, místního tradičního jídla (cosi jako obří knedlík), celá vesnice se s námi rozloučí a my se vypravíme na cestu zpátky, i když většina místních ještě zůstává. Pro mnoho Ghaňanů totiž není problém si prodloužit víkend i do pondělka. Zřejmě si říkají, že když je jednou pohřeb, tak ať to stojí za to.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group