ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Když přijdou Kukeri

TEXT A FOTO: TOMÁŠ KUBEŠ

 

Řinčení zvonců, běsnivý tanec a hrůzu nahánějící podivné postavy v kožešinových oblecích. Psi se ukrývají v boudách, zato lidé radostně tančí s tradičními maškarami. Taková je nálada, když do vesnice dorazí kukeri.

Zimní Bulharsko je jako putování do pohádky. Cesta do Rodop nabízí neopakovatelně malebnou a ospalou atmosféru. Sněhová nadílka se ještě drží v kopcích, mráz ukazuje svoji sílu a vesnice daleko v horách připomínají období zimního spánku. I když na začátku března je už cítit blížící se jaro, zima se své vlády ještě nevzdala. Bělostnými domky s typickými kamennými střechami nalepenými v hlubokém údolí kolem zákrutů říčky Ladši připomíná prastará vesnice Široka Lăka hada. Tady se s železnou pravidelností odehrává každým rokem divadlo, kdy masky kukeri ovládnou kraj a všudypřítomné veselí probudí obyvatele ze zimního období.

MASKY NASADIT

Dostat se sem může být stejně těžké, jako najít střechu nad hlavou. V místní knihovně se o mne naštěstí postarali a pomohli mi najít ubytování na posledním místě v celé vesnici. Na samotě vysoko ve stráni, kam se nikomu kromě majitelů nechtělo. Během slavností kukeri jsou všude spousty hostů a chalupy praskají ve švech. I když vesnice zprvu vypadá jako zapomenuté místo, je to jen zdání, v létě sem proudí davy turistů za vyhlášenou architekturou, čemuž odpovídá i řada hostinců.

 

ko1202_bulharsko_certi_8img_9382

Ještě za tmy před východem slunce se začínají scházet mladí muži obtíženi zvonci a maskami v obecní knihovně, kde v prvním patře dosti pamatující budovy vzniká improvizované seřadiště a šatna v jednom. Samozřejmě u toho nechybí rakije. Během přípitků je vybrán vůdce, který řídí celý obřad. Někdy bývá označen začerněním tváře, nenasazuje si tedy masku jako ostatní, jindy má se zvony zavěšený velký falus jako symbol života a znovuzrození. Vůdce kukeri často vede průvod k bezdětným párům, aby návštěvou maškar představujících božstvo plodnosti získali magickou moc k narození potomků. Jenže to předbíhám, protože kluci se musejí nejprve připravit na náročný den. Místnost je plná kouře z cigaret, tady značně oblíbených, vůně rakije zase prozrazuje, jak se pravý horal připravuje na velkou událost. Zdejší masky jsou velkolepé kožešinové kukly, které nahánějí hrůzu ještě před nasazením. Na první pohled se nedají zaměnit s jinými. Kukly na hlavu vyrábějí z kozí kůže s červeně zvýrazněnýma očima a pusou, doplňkem je červená šavle, nezbytná k tanci. Před obecní budovou už postávají místní pat¬rioti, kteří hecují kluky s maskami a s velkým zápalem mi vyprávějí, jak vše podle tradice probíhá.

Jakmile se vyřítí první z masek před budovu, oznamuje začátek velké slavnosti a radosti v jednom. Masky se rojí na návsi a divoce tančí, stejně jako staříci, kteří se vrátili ve vzpomínkách k mládí. Každé volné místo ve vsi obsazují stánkaři, kteří budují improvizované prodejny se vším možným. Od pletených rukavic po tradiční kroje, knihy, alkohol, až po vycpanou lišku v kamizole nebo se zástěrou a podnosem jako číšnice. Něco takového jsem v životě neviděl. Už za hodinu byl tento netradiční suvenýr pryč. Do toho všeho se line vůně z grilů, kde se připravují různá masa stejně jako oblíbené karbanátky kjufte a kebabče.

ZLÍ DUCHOVÉ, PRYČ!

A co vlastně mají kukeri vyjadřovat? Tento původní zvyk představuje vyhánění zlých duchů lidmi v hrozivých kostýmech se zvonci. Masky mohou být všelijaké podle fantazie, i když nejčastější kukeri jsou masky zvířat vytvořené z ovčích a kozích kůží. Neodmyslitelnou součástí vybavení jsou věnce zvonců, zavěšené u pasu, kterými masky řinčí a zahánějí zlé duchy, ale také oznamují svůj příchod. Divokým tancem mají venkovanům zajistit úrodu v následujícím roce a také spokojenost a zdraví. To se neobejde bez divokého vyzvánění zvonců a zběsilého tančení v kruzích. Správně by měli chodit jen v noci, aby je nezastihlo slunce, ale to už dnes není pravidlem. Během obchůzky zkontrolují a obejdou celou vesnici, potom se shromáždí na návsi, kde se veselí a většinou všechny roztančí. I když kukeri, nebo také kukove, survakari, startsi, babugeri, dzhamailari či kamilari najdete jen v Bulharsku, podobné zvyky patří i k Rumunsku a Srbsku, jen masky potkáte odlišné. Původ rituálu je ale stejný, přičítá se starověkým Thrákům. Tento karneval se podobá našim masopustům s tím rozdílem, že masky chodí už od Vánoc nebo také po Novém roce, který se zde slaví o silvestru nebo podle pravoslavného kalendáře 6. ledna. V zapadlých místech se tento rituál dochoval v dávné formě, můžete ho zažít i během celé zimy, před půstem, případně i o Velikonocích. Například v Razlogu, Sandanski, Perniku a Petrichi je uvidíte o silvestru a 1. ledna. Setkat se s těmito postavami můžete i na velkém zimním festivalu masek, který se koná v Perniku vždy v druhé polovině ledna. Doposud to bývalo každý sudý rok, ale v poslední době jsou k vidění zástupy masek každoročně. Sám jsem kukeri viděl i během letních slavností a všech možných velkých oslav, například v údolí růží, kde byli součástí karnevalového průvodu. I když tady jim nebylo co závidět, protože masky skotačily se stejným zápalem jako v zimě, jen mužům pod kožešinami bylo během červnových dnů horko. Každá vesnice má úplně jiné kostýmy a podle oblastí zjistíte velkou odlišnost mezi maskami. Udělat si představu a vidět ty nejzajímavější variace je možné právě v Široké Lăce, kam se o prvním víkendu v březnu sjíždějí kukeri z celého Bulharska.

 

ko1202_bulharsko_certi_img_9531

KDO SE BOJÍ…

Když někde narazíte na masky, které dnes chodí po dědinách i ve dne, neváhejte a zastavte se, protože zažijete velkolepé divadlo. Na první pohled masky budí strach, při tradičním představení pod širým nebem ale zažijete spoustu legrace. Někdy spatříte ženicha a nevěstu, kteří stanou před oltářem, jindy těhotné postavy, které na místě hned porodí. To má vyjadřovat plodnost a také blížící se jaro, které přináší práci na polích, tedy dostatek všeho a bohatou úrodu. Tyto pohanské rituály jsou zasvěceny také bohu Dionýsovi, tedy hodokvasu a nevázané zábavě, přesto mají svá pravidla, která se dodržují všude stejná. Tady v Široké Lăce mají právo prvního vystoupení domácí masky, a ty toho náležitě využívají celé dopoledne, kdy divoce tančí na návsi a rozjařeně putují vsí. Mezitím se scházejí další maškary neuvěřitelných motivů a velikostí. Co je spojuje, je odvaha, s jakou jsou tyto jedinečné originály vytvořeny. Je totiž ctí, aby si každý připravil svoji masku, která se může dědit po generace z otce na syna. Ukázkou jsou nedaleko potoka na zemi ležící dračí hlavy. O kus dál nasazují masku neidentifikovatelného stvoření se šesti rohy, vůdce smečky, případně Krakonoš, který má v puse hada a na klobouku vzlétající labuť. Naopak masky zvířat jsou čitelné, a tak krávu, medvěda nebo koně pozná každý. Mladí muži si pomalu chystají kožešiny, okolo řinčí zvonce a hudebníci v krojích ladí nástroje. Po pár přípitcích se všichni pomalu dostávají do ráže, malí kluci divoce tančí v kruhu s rolničkami a dospělé osazenstvo tleská a poskakuje s nimi do rytmu. To je však jen generálka, protože houfy masek se představí až velkolepým průvodem přes celou ves, který se zájmem sledují lidé z celého okolí, pro které přivítat jaro a zároveň vyhnat zlé síly z myšlenek je výjimečnou událostí. Tento den je dnem veselí. Někdy slavnost kukeri vyjde na stejné datum jako svátek „Baba Marta“, oslavy příchodu jara. Slaví se 1. března, kdy se symbolicky vymetá zima, domácnosti se naklidí a lidé se obdarovávají talismany zvanými martenice. Jsou vyrobeny z červenobílé vlny se střapci. Obdarovaní by je měli nosit, dokud nespatří prvního čápa nebo pučící keř. Na něj by se měla martenice pověsit. Někdy jsou celé keře a stromy hlavně v okolí pravoslavných klášterů doslova obsypány těmito talismany. V Bulharsku se dodnes dodržuje a uctívá mnoho rituálů, které mají své kořeny v době dávno předkřesťanské, navzdory velkému množství svatých a velkému vlivu pravoslaví.

PUSŤTE JE DÁL

Tanečníci kukeri při své pouti po staveních žehnají všem domácnostem. V tu chvíli jsou účastníky nejen majitelé domů, ale také všichni fandové a zvědavci. Masky mají právo vstoupit kamkoliv, pokud by hospodář nesvolil, mohlo by se mu to vymstít. Masky vezmou takový dům útokem a během chvíle ho dokážou vyplenit. To se nestává často, každý se na masky těší. Samozřejmostí je občerstvení, nejstarší muž by měl dát víno a paní domu chléb. Oboje symbolizuje krev a tělo oběti potřebné k získání plodnosti a požehnání pro celou rodinu. Každá návštěva končí před domem, kde se celé osazenstvo včetně kukeri spojí za ruce a v magickém kruhu zatančí tanec horo. Kruh je už z pohanských dob symbolem sluneční energie. Vše má svůj smysl, stejně jako předvádění sexuálního spojení muže a ženy, které si masky náležitě užívají. Samozřejmě kukeri dostávají dary ve formě jídla a vína, které spořádají spolu se všemi účastníky rituálu. Jenže v Široké Lăce je koncentrace masek čítajících několik stovek tak velká, že po jejich návštěvě by v domácnostech nezbylo nic k snědku. Spíše by to vypadalo jako po nájezdu divokých tatarských hord. Proto tady průvod chodí jen symbolicky přes ves a vše vrcholí na návsi, kde se za velkého zájmu obyvatel představují všechny masky snad ze všech koutů Bulharska. Každý je překvapen neuvěřitelnou krásou a fantazií, která stvořila neopakovatelné masky. Bujaré veselí propukne vždy na konci promenády, kdy se návštěvníci spolu s maskami chytí za ruce a protančí celou noc.

powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group