ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

Volná láska v království žen

Do světa matriarchátu se vypravila Kateřina Karásková

Mosuové, patrně nejromantičtější etnikum na světě, vyznávají jen lásku a potěšení. Neznají žárlivost. Mohou mít tolik milenců a milenek, kolik jen chtějí, aniž by se museli oženit či vdát. Děti vždy náleží ženě a její rodině. Tradiční role otce neexistuje.
Vítejte u jezera Lugu, domova poslední opravdové matriarchální kultury, proslavené tradicí navštěvujícího manželství,“ hlásá v čínštině a angličtině plechová tabule s mapkou jezera. Skupina čínských turistů na ni zírá, jako kdyby skutečně dosáhli země zaslíbené nevázané lásce, a teď tak úplně nevěděli, jak s tím naložit. Jehličnatým lesíkem projdeme k dřevěné platformě. Otevře se nám výhled na překrásné jezero uhnízděné mezi horami. Nacházíme se ve výšce 2685 metrů, na deštivé straně Himálaje. Slunce na chviličku vychází a zabarvuje jezero do měňavě tyrkysové barvy. Tak rychle, jak se objevilo, slunce zase mizí, a jezero znovu získává magický stříbřitý lesk. Začínám chápat, proč tohle odlehlé království žen tak uchvacuje celou generaci čínských turistů. Nádherná scenerie a svěží horský vzduch omámí smysly snad každého návštěvníka. Mosuové si reputaci svůdného a vášnivého národa budují od nepaměti. Podle legendy iniciovala tradici „navštěvujícího manželství“, v mosujštině tisese, Gemu, jejich nejoslavovanější bohyně, patronka lásky a krásy. Na mosujskou prostopášnost poukazovali nejen čínští císařští úředníci, ale také cestovatelé a dobrodruzi. Slavný rakousko-americký objevitel Joseph Rock označil ve čtyřicátých letech 20. století mosujské mravy za pochybné. Jeho současník, ruský orientalista Peter Goullart, pro změnu vylíčil Mosujky jako krásné, vysoké a svůdné ženy s atraktivními tvářemi a dobře zformovanými těly, které myslely jen na to, jak svést co nejvíce mužů.

volna laska 3

Ideální manželství

Po celkem šesti hodinách cesty zastavuje náš minibus v Da Luoshoi na jün-nanské straně jezera. Mosuové donedávna žili relativně izolováni od okolního světa. Jako první se turistice koncem osmdesátých let minulého století otevřela právě tato vesnice. Během několika málo let vyrostly kolem křišťálového jezera s dech beroucími výhledy na okolní hory desítky pohodlných hotýlků a kaváren s wi-fi a pravým cappuccinem. My se ubytujeme v Home of the Goddess (Domově bohyně). Tradičně se tvářící dřevěný dvoupatrový rodinný penzion provozuje Šama, skromná mosujská paní v montérkách. „Do těch šarmantních svůdnic, o kterých se zmiňovali staří cestovatelé, má teda sakra daleko,“ poznamenává jízlivě můj přítel Simon. Mně je však na první pohled sympatická, protože vypadá jako praktická ženská, co se nebojí žádné práce. Šama je nejstarší ze tří sester a očekává se od ní, že jednou zdědí rodinný dům a po matce převezme funkci dabu, hlavy domácnosti. Svěří se nám, že osmiletou dceru má se svým navštěvujícím manželem, který pochází z velké rodiny tady v Da Luoshi. Její dcera právě přichází ze školy a přidává se k nám. „Zná tvoje dcera svého tátu?“ ptá se Šamy zvědavě Simon. „Jistě, občas sem zajde a přinese jí sladkosti,“ odpovídá Šama, zatímco stahuje dívčiny dlouhé vlasy do culíku. „A nechtěla bys s ním žít v jednom domě?“ vyzvídám. „A k čemu?“ podívá se na mě Šama nechápavě. „Když muž a žena žijí spolu, jen se zbytečně dohadují. Jsou pak oba nešťastní a láska je pryč,“ shrnuje úhledně svoje přesvědčení o partnerském soužití.
S tisese mohou dívky začít po zasvěcovacím obřadu dospělosti, zhruba ve třinácti letech, kdy dostanou klíč od svého vlastního „květinového pokoje“, většinou ve druhém patře rodinného domu s balkonem. Ze začátku připomíná navštěvující vztah spíš sex na jednu či více nocí a je přísně tajný. Muž za svou milou šplhá přes balkon, protože ho při jeho nočním dobrodružství nesmí přistihnout nikdo z jejích příbuzných. Tajná milostná aférka se ovšem může časem vyvinout do trvalejšího, veřejně uznávaného vztahu. Muž se seznámí s rodinou své milenky a smí za ní přijít na přátelskou návštěvu i během dne. Oba partneři však žijí celý život odděleně v domech svých matek a děti, jež z těchto vztahů vzejdou, patří pouze ženám. Od biologických otců se vůbec nic neočekává. A nakonec, ani tento „vážný vztah“ není vázán věrností a dovoluje románky s jinými partnery. Podle čínského etnologa Cchaj Hua mívaly v minulosti ty nejkrásnější Mosujky za svůj život klidně až sto milenců. Děti nevěděly, kdo je čí táta, a přijatelná bývala i prostituce. Když prý touto oblastí projížděly tibetské karavany, ženy si vybraly muže, kteří se jim nejvíc líbili, a pozvaly je k sobě na noc. Tibeťané jim výměnou za sex platili exotickými dárky či penězi.

volna laska 4

Komunistické represe

Vše se ale změnilo s příchodem komunismu. Čínští úředníci označili mosujské zvyky za zastaralé. „Navštěvující manželství“ podle nich snižovalo pracovní efektivitu, protože muži zanedbávali kvůli nočním dobrodružstvím práci během dne. Postupně byly uzákoněny tři manželské reformy, které však žádné velké změny v mosujském chování nepřinesly. K navštěvujícím vztahům se dokonce nechalo svést i několik čínských funkcionářů, kteří byli posláni, aby místní přesvědčili o výhodách monogamních svazků. Čínští byrokraté nakonec přišli v roce 1974 s radikální čtvrtou reformou zvanou „Uvalení manželství administrativním nátlakem“. Mosujské ženy nutili hlásit jména otců svých dětí, uzavřít s jedním z nich manželství a žít v základních rodinách. Když však po roce přijeli komunističtí etnologové prozkoumat výsledky reformy, s nelibostí zjistili, že mladí lidé stále místo toho, aby se nejdříve poznávali, skočí spolu při první příležitosti do postele.

Pravidla ohledně tisese byla podstatně uvolněna v osmdesátých letech. Čínská vláda vytvořila provinční turistickou oblast jezero Lugu, kterou v roce 1992 zpřístupnila i mezinárodním turistům. Úředníci otočili o sto osmdesát stupňů a začali oblast propagovat jako „království žen“ s „navštěvujícím manželstvím“ jako hlavním lákadlem. Vlivem dřívějších represí však samotní Mosuové prezentují svoji slavnou tradici dnes poněkud rozporuplně. „Turisté si představují, že naše vztahy jsou naprosto volné,“ vysvětluje nám vášnivě mladý loďař Kiza. „Že spíme každý s každým, že jsme promiskuitní… To ale není vůbec žádná pravda!“ A jak to má tedy zařízené on? „Samozřejmě, že praktikuju tradiční tisese,“ vysvětluje pyšně. „Mám přece trvalý monogamní vztah.“ „A znáš svého tátu?“ vyptává se ho můj přítel. „No, jistě. Všichni tady známe naše otce,“ odsekne Kiza naštvaně. Poté nám pokývnutím klobouku popřeje příjemný den a rychle se vzdálí.

volna laska 1

Sexuální zábavní park

Říká se, že o slávu mosujské kultury a rozšíření pověstí o nevázaných Mosujkách se zasloužila hlavně jedna žena – Jang Erche Namu. V pouhých třinácti letech utekla tato cílevědomá Mosujka z domu od jezera Lugu, aby si splnila svůj velký sen stát se zpěvačkou. Dnes je jí už hodně přes čtyřicet a patří k nejprovokativnějším celebritám čínského showbyznysu. Ve své slavné knize Leaving Mother Lake (Opuštění jezera Matky) Namu zmiňuje, jak jí matka v mládí říkala, že sex je dobrý na pleť, a doporučovala, aby se mu intenzivně věnovala, pokud se chce zbavit akné. V dalších autobiografiích nejenže detailně popisuje svůj skandální život, ale učí ženy být sebevědomé a vypadat sexy. Část čínské veřejnosti ji za to zbožňuje, část ji upřímně nenávidí. Namu však všem ráda připomíná, že pochází z malé etnické skupiny Mosuo od nádherného jezera Matky (jak místní svoje jezero familiárně nazývají). Její výstřední osobnost spolu s reklamními kampaněmi cestovních kanceláří inspirují masy Číňanů z většinového etnika Chan k pouti za poznáním této liberální společnosti oproštěné od prudérních omezení čínských tradic. Touží nadýchat se vzduchu sexuální svobody a prožít si svůj sen lásky bez závazků.

Svoje zkušenosti nám otevřeně popisuje Michael, supervizor hydroelektrických turbín, který sem občas zajede za svou mosujskou milenkou. „Cestoval jsem společně s kámošem z práce kolem jezera. Rozhlíželi jsme se a kámoš mi řekl: ‚Vsadím se, že nedokážeš sbalit támhletu kočku.‘ A tak jsem pomalu projel kolem ní a zeptal se, zda by se k nám večer nepřipojila,“ vykládá obtloustlý čtyřicátník, zatímco pokládá ruku na dívčin klín. „Takhle jednoduché to bylo! “ Dívce je kolem dvaceti a pyšní se typickými mosujskými rysy – vyšší štíhlou postavou, podlouhlým nosem a vystouplými lícními kostmi. Na sobě má triko s hlubokým výstřihem a těsné džíny. „Svěřil jsem se jí, že mám manželku,“ pokračuje Michael ve svém chvástání. „A víte, co mi řekla? Že na fotce vypadá jako milá paní. Nežárlí a nemá s mou ženou žádný problém,“ říká pobaveně.

volna laska 2

„A co jsi slyšel o kultuře lidí Mosuo, než jsi sem přijel?“ ptám se ho. „Slyšel jsem, že se tady dá lehce sehnat pěkná holka . Tohle je prostě ráj na zemi,“ rozplývá se s úsměvem od ucha k uchu, takže opravdu připomíná někoho, kdo dosáhl země zaslíbené. „Dělají to tak všichni z naší firmy,“ ujišťuje mě rychle, když si všimne mého opovržlivého výrazu. Na zálety k „jezeru lásky“ však nejezdí jen muži. Pro moderní čínské ženy představuje tato oblast ještě něco navíc – svobodu, inspiraci, exotiku. Některé opouštějí dobře placená místa v Pekingu či Šanghaji a zůstávají u jezera několik měsíců, třeba jako dobrovolné učitelky. Zdejší muži je nesmírně přitahují. Jsou nejen vyšší, urostlejší a celkově mužnější než průměrní Číňané, ale i mistři ve svádění a flirtování. A mnozí Mosujci dokážou tuto přednost maximálně zužitkovat nejen k romantickým dobrodružstvím, ale i k dobrému přivýdělku. Jeden z nich si už dokonce vysloužil mezi Číňankami titul „nejvíce sexy muže od jezera“.

Je zřejmé, že Mosuové dokázali svoje poněkud kontroverzní tradice využít se vším všudy. Peníze i slávu si náramně užívají. V průběhu několik málo let se vypracovali z jedné z nejchudších etnických skupin v Jün-nanu a S’čchuanu na jednu z nejbohatších. Staví nové penziony, otevírají restaurace, posílají děti studovat. Všude je vidět, jak se jim daří. Na turistice se většinou podílí celá vesnice. Vozí návštěvníky na lodičkách, zpívají jim svoje milostné písně, prezentují tance a ukazují domy, kde jako zlatý hřeb programu předvádějí „navštěvující manželství“ – šplhání muže na balkon jeho milenky. Číňané jsou nadšeni a Mosuové jim všemožně vycházejí vstříc. Svoje zvyky pro ně upravují. Přebalují je tak, aby nebyly příliš šokující, čímž vytvářejí mosujsko-čínské kulturní hybridy. Takovou transformací prošlo i samotné tisese, které se dnes turistům prezentuje jako romantický trvalý vztah. Pod povrchem tohoto ideálního, mravně vyladěného „navštěvujícího manželství“ však stále tiše kvete nejen původní promiskuita, ale i prostituce. Těžko říct, co bude dál. Kolik cestovního ruchu je zdejší kultura ještě schopna pojmout, než zcela ztratí svoji autenticitu? Nám přišlo líto, že se celá oblast velmi rychle přetváří v jakýsi „Mosuoland“ – zábavní park, který by se jednou mohl zvrtnout v jeden obří erotický klub.

powered by contentmap

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group