ikoktejl

Archiv vydání magazínu Koktejl

VELETRHY JAKO ODRAZOVÝ MŮSTEK

My jsme se dlouho rozmýšlely, zda vůbec na nějaký veletrh jet. V Čechách existuje mnoho veletrhů, všechny jsme navštívily, a posléze jsme zjistily, že Brno je profesionální a z hlediska výtvarníků daleko nejpřínosnější. Takže jsme se rozhodly, že budeme jezdit na veletrh STYL. A hned první rok jsme dostaly cenu," říká Eva Janoušková, spolumajitelka a spolunávrhářka módní firmy E-Daniely.


...

E-Daniely, což jsou Daniela Flejšarová a Eva Janoušková, spolu fungují od roku 1991. V současné době se prezentují filozofií tří kolekcí. Ta dostupná se jmenuje

"E-Daniely každý den". Je to úpletová kolekce, ve které by si každá žena měla najít a sestavit si to své. Od šatů vhodných na slavnostní příležitosti až po víkendové oblečení, nebo prostě si jen doplnit si šatník.

"K tomu se přidružují šité kostýmy, kterým my dnes říkáme 365," pokračuje Eva Janoušková.

Je to dostupná verze kostýmů, která navazuje na úpletovou kolekci. Ale už je to šité a zase · každý si to může propojit a poskládat podle sebe. Takže trochu oproštěný, jednodušší systém, ale, svým stylem · drzostí, naschválností... jak to nazvat... K tomu máme samozřejmě dražší značku "E-Daniely Designe", která je posunutá směrem k náročnému kostýmu.

Na jaře 95 získaly při veletrhu STYL cenu FASHIONT POINT za průmyslovou kolekci, právě za úpletový "každý den". Hned nato na podzim obdržely ocenění VÝTVARNÍK SEZONY za ucelené pojetí kolekce. A v roce 1996 titul obhájily autorskou přehlídkou.

K čemu jim pomohla tato ocenění?

Určitě a rozhodně je to velké povzbuzení, radost, trochu to souvisí i s popularitou, trochu s uznáním v oboru. Musím říci, že to první ocenění jsme trochu čekaly, ale ocenění další rok nás opravdu zaskočilo, protože my jsme jediní výtvarníci sezony, kteří si ten triumf zopakovali. My jsme si myslely, že v Brně na každého jednou dojde řada. Ale není to tak. Takže to pro nás znamená větší satisfakci, větší sebevíru, protože jsme tam byly s lidmi, kterých si velmi vážíme · Táňou Kovaříkovou, Hankou Havelkovou...

A toto ocenění s sebou nese další fakt · že si vyberete nějaký světový veletrh, na kterém můžete vystavovat. Totiž jinými slovy cena znamená, že BVV · organizátor veletrhu STYL · vás zaštítí na kterémkoli veletrhu, který si vyberete.

Na svou první zahraniční výstavu jste jely do Düsseldorfu. Co vám konkrétního přinesla, kromě toho, že jste mnoho věcí viděly?

To musím potvrdit, že úplně nejdůležitější je právě ten kontakt. Konfrontujete se světem módy a trochu upravíte věci, které chcete dělat. I když děláte módu v Čechách a chcete jí dělat způsobem, který odpovídá českému naturelu, přesto se samozřejmě musíte trochu přizpůsobit.


Například: neexistují české materiály, které by obstály na zahraničních trzích. A právě na zahraničních veletrzích se člověk poučí. Třeba Němci měli naprosto kategorické požadavky na složení materiálu. Ale opravdu kategorické, to nás velmi překvapilo.

Teď jsme nadšené, protože se nám poprvé povedlo uplatnit český materiál z Humpolce, směs vlny a hedvábí. Udělaly jsme z toho krátký plášť. A (protože materiály se dnes už posunuly do kosmických historek) když ten plášť namočíte, tak vám za pět minut uschne a můžete v něm odejít.

Ale i v obchodních zkušenostech jsme se velmi poučily...

Přišly velkoobchody, přišly malé luxusní prodejny, aby u nás nakoupily. Ale k tomu zjistíte, že třeba potřebujete zastoupení v Německu.

Až tak?

No, víte, existuje EHS a za hranicí EHS jste vy. Třeba všem zájemcům se vaše modely líbí, mají o ně zájem, ale nemůžete jim to prodat, protože nemají dovozní licenci. Prostě ji nepotřebovali, protože dosud nakupovali jen v rámci EHS. Samozřejmě jsme pro ně i zóna, ve které chtějí nakupovat · i z finančních důvodů. Tak nakonec zjistíte, že byste měl uvažovat i o zastoupení v Německu. Protože jinak to nejde. Na druhou stranu je hrozně příjemné si vedle svých modelů stoupnout a vidět, že o ně mají zájem... Ale to nestačí.

Byly jste tedy v Düsseldorfu a získaly jste kontakty a také možnost prodat venku. A dnes jste znovu zvítězily. A co dál?

Ještě nepadlo zásadní rozhodnutí, jestli opakovat největší obchodní veletrh v Düsseldorfu, nebo jet někam na prestiž, jestli Milán nebo Paříž, nebo jestli třeba neuvažovat o nějakých východních trzích...

Takže z Brna rovnou do světa?

K veletrhu STYL BRNO a k ceně VÝTVARNÍK SEZONY bych chtěla říct věc, která je velmi významná. Všude na světě · a v Německu je to velmi významné · si výtvarníků a volných módních výtvarníků velmi váží, cení, a také je různým způsobem dotují a podporují. Protože je to součást kultury a velmi výrazně ovlivňuje národní image. V Čechách se toho ujaly Brněnské výstavy a veletrhy, nikdo jiný už to nedělá...

Znamená to, že je netypický? V čem?

Například v setkání návrhářů s výrobci je veletrh STYL nedoceněný. Má velmi mnoho doprovodných akcí a každý půlrok se vidí návrháři s výrobci (a už se jim podařilo tolik jich spojit dohromady) třeba Liběna Rochová dělá pro Pietro Filipi, Táňa Kovaříková se dala dohromady s Otavanem... Prostě vzniká tam tvůrčí prostředí. To je opravdu velmi důležité. Víte, výtvarníci jsou na takových akcích jakoby navíc, z nich veletrh nic nemá · vždyť je to normální komerční veletrh, kde se uzavírají obchodní smlouvy na hotové výrobky. A proto jsme si my toho taky tolik (mimo jiné) vážíme. To opravdu nikdo jiný nedělá.

Teď oni (tedy Brněnské veletrhy) se k tomu chytili ještě jiné věci, která je velmi sympatická a zajímavá. Začali totiž dělat soutěž, zvanou Junior Styl. Vyzvou školy k účasti na soutěži a udělají přehlídku skic nebo hotových návrhů · úplně mimo kategorie · a to je také hrozně důležité. To je to setkání · ono to tam jiskří, někdy to křísne a je to tam, no.

Kolekce, se kterou E-Daniely vyhrály, se původně nijak nejmenovaly. Prý to je prostě šedá řada, která je z krišované šedé vlny, je oproštěná... ale dnes už vítězné kolekce název mají: "Neuvěřitelně lehká šedost bytí" a "Měňavá příchuť tmy". Trochu nenápadně extravagantní, ale i E-Daniely jsou v módní branži trochu atypický případ. Vždyť co si vymyslí, musí umět i vyrobit. Jsou návrháři a výrobci zároveň.

Co opravdu jsme? Jsme taková elegantní provokace. Ve smyslu zachovat si ženský sexappeal, ovšem s energií. S pocitem být dobře oblečena celý den, ale · musí v tom být trochu vtip...
 
Červen 1997
powered by contentmap

You have no rights to post comments

 

 

Publikování nebo další šíření obsahu webu je bez písemného souhlasu redakce zakázáno. Společnost Czech Press Group, a.s. zaručuje všem čtenářům serveru ochranu jejich osobních údajů. Nesbíráme žádné osobní údaje, které nám čtenáři sami dobrovolně neposkytnou.

 

Publikované materiály na www.czech-press.cz (pokud není uvedeno jinak) jsou vlastní texty iKOKTEJL a texty redakcí a spolupracovníků magazínů KOKTEJL, OCEÁN, EVEREST, PSÍ SPORTY, KOČIČÍ PLANETA, V SEDLE, Koktejl SPECIAL a Koktejl EXTRA.

Czech Press Group