Asie
po střeše světa vlakem
Je vlak do Lhasy, hlavního města Tibetu, klínem vraženým mezi Tibeťany, nebo naopak pomůže turistům lépe se do těchto problematických míst dostat a dozvědět se, jaká je situace? To je otázka, kterou si kladla média západního světa, když byl 1. července oficiálně spuštěn provoz na nejvýše položené železniční trati na světě. Napsal a vyfotografoval Martin Bělocký
STÁLÝ ZPRAVODAJ ČESKÉHO ROZHLASU V ČÍNĚ ROBERT MIKOLÁŠ ŘÍKÁ: Čína je pro Západ byznys
Ptal se Topí Pigula Čína, to jsou obrovské vzdálenosti a obrovské rozdíly. Sociální, národnostní i ekonomické. V Číně je velký rozdíl mezi městem a vesnicí, která leží jen o deset kilometrů dál. Prohlubující se propast mezi městem a venkovem je asi nejvýstižnější charakteristika současné Číny. Z miliardy tří set milionů Číňanů jich na venkově žije okolo osmi set milionů. Z toho 400 milionů na hranici bídy. Na východním pobřeží jsou místa, kde se Čína snaží ukazovat svůj úspěch, ale čím dále na západ, tím jsou města chudší.
Boj o kozla
Silnice kolem stadionu, speciálně postaveného pro turnaj v kok-boru, byly uzavřené. Očekávala se návštěva zahraničních delegací a členů vlády, včetně tehdejšího kyrgyzského prezidenta Akajeva. Převzal nad celým turnajem patronát. Vstup do stadionu je obležen zástupy zájemců o totálně vyprodané finále. Nechybějí ani cizinci. Vstupenky zkrátka nejsou. Napsal a vyfotografoval Michal Černý